Skriv under för konstnären Mehran Galledarizadeh

http://i39.tinypic.com/2ag6a13.jpgStoppa utvisningen av Mehran!

Bildkonstnären Mehran Galledarizadeh flydde från Iran till Sverige för tre år sedan efter att på grund av sin konst blivit fängslad och torterad. Nu har migrationsverket beslutat att utvisa Mehran, trots hotet att återigen fängslas och torteras. Det senaste året har ett flertal konstnärer i Iran arresterats till långa fängelsestraff och många har flytt landet. Mehrans eget brott bestod i att han i sin bildkonst skildrade orättvisorna. Efter en utställning i Teheran 2008 greps han och anklagades för regimkritik och fientlighet gentemot Islam. Han häktades, torterades och förbjöds att undervisa, sälja och ställa ut sin konst. Mehran flydde till Sverige.

Enligt FN:s flyktingkonvention har den som är utsatt för förföljelse på grund av politiska, religiösa, etniska eller andra skäl rätt att erhålla skydd som flykting. Sverige, som skrivit under flyktingkonventionen, har en skyldighet att inte avvisa asylsökande till ett land där han/hon riskerar att utsättas för bestraffning, tortyr eller förföljelse.

Sverige får aldrig tiga tillsammans med de regimer som vill tysta de som tänker olika. Vi måste ställa upp för de som söker skydd. Deras brott är att de har varit modiga och vågat stå emot en omänsklig regim och stått upp för yttrandefrihet och grundläggande demokratiska rättigheter. Ska det straffas? Låt Mehran stanna.

KRO, Konstnärernas Riksorganisation

KIF, Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare