Skor och arbetskläder för alla väder för anställda inom förskola och skola i Nacka och Värmdö Kommun!

Kommunal Sektion Öst vill med denna namninsamling ställa krav på arbetsgivare som bedriver förskole-skolverksamhet i Nacka och Värmdö kommun att snarat ombesörja att anställda som arbetar med barn och elever i en utomhusmiljö flera timmar under dagen får arbetsskor och arbetskläder för alla väder!

Det är orimligt att medarbetare ska använda sina egna löner för att köpa kläder för att vara ute i kyla, regn och solsken! Att arbetsgivaren inte redan för länge sedan tagit sitt ansvar för detta är oförsvarligt! Att mitt i en rådande pandemi där rekommendationerna är att vara utomhus med barn och elever i största möjliga mån inte ha ordnat arbetsskor och kläder för väder är obegripligt!

När temperaturerna så här i februari når – 10 c behövs det skor av hög kvalité för att inte kyla ner hela kroppen, liksom kläder som är anpassade för att kunna aktivera barnen som heller inte ska bli frusna. Vantar som gör det möjligt att kunna använda fingrarna för att torka barnens rinnande näsor, en tår eller värma en kall liten barnhand. Utan en rejäl mössa försvinner snabbt kroppstemperaturen och bör även den ingå i arbetskläderna.

På sommarmånaderna behöver pedagoger möjlighet att skugga sin kropp och huvud för att skydda den från farlig strålning från solen.

Jag skriver under på att jag vill att arbetsgivare inom förskola och skola med verksamhet i Nacka och Värmdö Kommun snarast köper in arbetskläder och skor till medarbetarna!

Pyret Due Hedlund    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Pyret Due Hedlund lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.