Stoppa nedmonteringen av akuten i Lindesberg.
Kommentarer
#1001
Lindesbergs akut är livsviktig för oss i norra Örebro län!Fantastiskt kunnig och omhändertagande personal!
(Nora, 2020-06-02)
#1006
Jag anser att det är viktigt med en fungerande akutsjukhus!(Nora, 2020-06-02)
#1010
Vi behöver akuten i Lindesberg ja hela lasarettet(Storå, 2020-06-02)
#1014
Norra länsdelen behöver Lindesbergs lasarett(Lindesberg, 2020-06-03)
#1018
Sjukhuset behövs !(Lindesberg, 2020-06-03)
#1021
Motståndare till all form av ngn nedmontering av akutverksamhet vid Lindesbergs Lasarett(Hällefors, 2020-06-03)
#1027
Lindesberg är nära och bra! Alltid väl bemött!(Gyttorp, 2020-06-03)
#1036
Det är självklart att det behövs fler närakuter! Att centralisera är att förstöra vården vi har!(Örebro, 2020-06-04)
#1040
Ola har alltid rätt!(Lindesberg, 2020-06-04)
#1045
Skriver naturligtvis på detta!(Rällså, 2020-06-04)
#1051
Ett suveränt sjukhus och mycket bra och nära när man är cancerpatient.(Nora, 2020-06-05)
#1053
Saknas patienter i Lindesberg? Tror inte det!(Lindesberg, 2020-06-05)
#1055
Vi måste ha våra sjukhus kvar !!(Karlskoga, 2020-06-07)
#1062
Akuten behövs i lindesberg och är ett av landets bästa akutmottagningar med kompetent personal . En nedläggning skulle innebära kaos och otrygghet .(Guldsmedshyttan, 2020-06-09)
#1065
Jag vill ha akuten och mottagningarna kvar i Lindesberg. Kortare tid att få läkarvård för Norra länsdelen och våra större industrier.(Lindesberg, Fellingsbro, 2020-06-10)
#1069
För företagsamheten är det en nödvändighet!(Lindesberg, 2020-06-14)
#1074
Är uppväxt i Lindesbergs kommun och tycker bara det är sorgligt hur man ens kan tänka tanken att minska tillgången på akutvård i norra länsdelen. Det kan inte på något vis kompenseras på USÖ, där finns varken plats eller resurser.(Finspång, 2020-06-14)
#1078
Jag skriver under för att jag vill att både jag, min familj och släkt ska kunna känna sig säker att vården finns inom räckhåll och att man ska känna att vården finna får alla.(Kopparberg, 2020-06-15)
#1080
Lokalsamhället behöver en närliggande, fungerande akutsjukvård.(Lindesberg, 2020-06-15)
#1088
Något bättre fungerande sjukhus än Lindesbergs får man leta efter. Jag är utbildad läkare i Skåne vid Lunds Universitet och kom 2002-2004 att göra min första läkargärning som AT-läkare i Lindesberg. Sedan dess har jag de gångna 18 åren tjänstgjort både inom sluten och öppenvård inom både specialiserad sjukhusvård och primärvård i vitt skilda specialiteter. Driftformerna har varit i allt från privat egen praktik, till större privatägd koncern och i landstingsägda verksamheter i tre olika länder i Norge, Sverige och USA. Många är gångerna jag refererat både i tanke, i ord och i handling till de erfarenheter av smidig sjukvård som jag berikades av tidigt i min karriär i just Lindesberg. Jag minns speciellt hur korta och snabba beslutsvägarna var vilket är det närmsta perfekt utförd sjukvård man kan komma för patientens skull. Som exempel minns jag hur en patient med luxerad höftled kom in med ambulans i ambulansgaraget i Lindesberg. Vi hade fått meddelande från ambulanspersonalen som vi kände vid första namn. Jag mötte i ambulansgaraget enbart några steg från min läkarexpedition på akutmottagningen patienten, ”följde sen med vid patientens fotända” in i hissen en våning upp, till IVA - till intensivvårdsavdelningens akuta behandlingsrum som också detta bara låg bara steg från hissen. Där mötte jag läkarkollegan som var narkosjour för dagen. Redan uppdraget narkosläkemedel gavs efter några kontrollfrågor och gemensam klinisk undersökning bara minuter efter patienten kommit till sjukhuset och i genomlysning av röntgen drogs leden rätt. För de som är mindre medicinskt bevandrade är tiden från luxation till leden åter är på plats absolut kritisk för att undvika bestående skador på nerver och cirkulation. Varje medicinskt tillstånd följer samma logik och ju större och ”mer avancerat” sjukhus man har ju längre är dessa ledtider. Politiker som nästa gång de själva söker vård är yrsliga, har brutit ett ben, har en luxerad led, en infektion med feber, en hjärtinfarkt, en stroke eller vad de månde vara kan bara gå till sig själva och fråga sig vad konsekvenserna blir för dem själva med varje fördröjd minut av handläggning. Det behövs inte större sjukhus, det behövs decentraliserad vård nära patienten av de vanliga medicinska tillstånden. Det är bara de ovanliga tillstånden som kräver centraliserade kliniker. Coronapandemin belyser vikten av nära och god vård än mer - de äldre är speciellt utsatta i detta avseende. Centern liksom alla andra partier bör förstå detta. Lindesbergs lasarett är sjukvårdens svar på närodlad politik och de mindre länsdelssjukhusen - det är sjukvårdens ”småföretagare”. Redan när jag var AT-läkare för 18 år sedan pratade man om nedstängning - jag hoppas att dagens pandemi nu en gång för alla kan få politikerna att förstå att nu om inte förr är det dags att värna småskalighet i samhället! Om det gäller sjukvård, jordbruk,eller småföretagande spelar ingen roll - principerna är de samma. / Linnéa Wallenberg, Specialist i Allmänmedicin, MAL Solbrinken Vårdcentral Hässleholm.(Sösdala, 2020-06-24)
#1096
Underbar arbetsplats och samarbete över specialiteterna. Vi var en salig blandning av olika ursprung och religiösa samfund. Underbar chef Eva Fröjd. Fick sluta i förtid av hälsoskäl och här upplever vi samma konformitet i regions bildning. Inte ens ett universitetssjukhus i länet och endast BB i Falun...det blir född en del på väg till Falun! På Mora lasarett tas det emot ca 50 %av Sveriges skidskador räknat enbart på antalet liftåkande personer..så ortopederna har jättemycket att köra liksom RTg. Här föddes Sven-Ivar Seldinger ... världsberömd för sin angiografi-teknik!! Dog även här 1998. Och kvinnokliniken hade en chef.. kvinna som gick jour nästan jämt i 25 år!! Dalfolket är inta bara väldigt tradionellt svenska m folkdräkter, midsommarfirande och kyrkbåtar. Zorn och Dalahästar..Är stolt av att bo här fast jag är 1.generation invandrare.. Tack Lindesbergs lasarett för 7 fina år!!
(Mora, 2020-06-29)
#1112
Det behövs en akutmottagning för de mindre orterna inom en 4-5-mils radie.(Sunnemo, 2020-07-07)
#1113
Norra länsdelen behöver tillgång till akutsjukvård dygnet runt.(Örebro, 2020-07-12)
#1116
Jag har så god erfarenhet av egen professionell vård på Lbg las, vikten av närhet vid akut insjuknande och det mkt varma personliga omhändertagandet. Dessutom mer än 40 års arbete på lasarettet.(Lindesberg, 2020-07-14)
#1118
Det är vell klart vi behöver ett sjukhus /akut mvh kenta i Bergsparken(Lindesberg, 2020-07-15)
#1120
Jag skriver under för att jag tycker det är viktigt att ha närheten till ett lasarett och ha kvar den kompetens som finns där.(lindesberg, 2020-07-20)
#1122
Vi behöver sjukhuset inte sjukstuga.(Lindesberg, 2020-07-22)
#1125
Självklart ska Lindesbergs lasarett vara kvar orört, inga neddragningar i verksamheten. De som bor i norra länsdelen behöver sjukhuset.(Örebro, 2020-07-26)
#1126
Alla vill väl ha snabb och bra hjälp när man behöver dessutom tror jag det blir mer kostsamt dessutom bor ju många långt från hjälp redan nu(Lindesberg, 2020-07-26)
#1127
Skriver under namninsamling förlindesbergsakut mottagning skall vara kvar, högtryck på en enda akutmottagning el två hjälper inte, Lindesbergs behövs.(Hällefors, 2020-07-26)
#1128
Det behöver vara kvar..Vi i norra delen får långt till vård som är värd namnet annars.
(Hällefors., 2020-07-26)
#1129
Jag anser att alla sjukhus ska att en akutmottagning . .(Lindesberg, 2020-07-27)
#1133
Lindesbergs lasarett behövs!(Lindesberg, 2020-07-28)
#1134
Det säger sig självt, akutsjukvård är beroende av tid. Tid är kopplat till avstånd. Storskalighet och centralisering är inte en väg framåt.(Örebro, 2020-07-28)
#1142
Vill att akutmottagningen ska vara kvar i Lindesberg(Guldsmedshyttan, 2020-07-29)
#1146
Akuten måste vara kvar för långt att åka när det är bråttom(Lindesberg, 2020-07-29)
#1148
Jag bor i Örebro men jobbar som Röntgensjuksköterska på Lindesbergs lasarett.(Örebro, 2020-07-29)
#1152
Vi är i behov av våran akutmottagning(Guldsmedshyttan, 2020-07-31)
#1153
Självklarhet att ha basservice u form av akutvård 24/7 INKLUDERAT operationer i Linde. Linde bör avlasta Örebro.(Nora, 2020-07-31)
#1154
Det måste bli ett stopp på försämringen av vården för oss som tillhör norra länet.(Fellingsbro, 2020-07-31)
#1157
Jag skriver på för att jag anser att centraliserings politiken som bedrivs är ett brott mot rikets säkerhet och ett svek mot Sveriges invånare.(Ervalla, 2020-08-01)
#1162
Nu få det cara slut på nedggni gar inom sjukvården(Norrtälje, 2020-08-01)
#1165
Stoppa(Hofterup, 2020-08-01)
#1167
Jag bor i Skåne men tillhör fortfarande Nora Linde sjukvård(Kristianstad, 2020-08-02)
#1171
Stöttar de rättmätiga krav som ställs till 100%(Lindesberg, 2020-08-05)
#1172
Naturligtvis måste vi ha närhet till sjukhus med akutmottagning. Det finns nybyggd operationsavdelning och akuten är ju alldeles ny. Man får också tänka på folk längre upp i norra länsdelen.(Lindesberg, 2020-08-05)
#1174
Stoppa centraliseringen, ni dödar bygden...(Nora, 2020-08-06)
#1176
Jag håller med(Västra Löa, 2020-08-08)
#1177
Det är min arbetsplats och har varit med om detta förslag 1ggr tidigare att lägga ned akutmott. Helt vansinnigt tänkande då vi har ett stort upptagningsområde och mycket tung industri på orterna.(Lindesberg, 2020-08-11)
#1181
Jag arbetar som medicinsk vårdadministratör vid Ortopediska kliniken, Lindesbergs lasarett och har insyn i organisationen. Är även fackligt aktiv och instämmer inte i det förslag som ligger. Lindesbergs lasarett nedmonteras sakta men säkert. Har arbetat på sjukhuset i 30 års tid och har även arbetat på Kirurgiska kliniken och vet att många liv räddats genom åren. Ett stort flöde av LIndesbergs lasarettspatienter kom tidigare via akutmottagningen men i och med omorganisationen och länsklinikbildandet så har man förändrat patientunderlagen till att bli mer elektiva (planerade) och självklart har det påverkat statistiken av akuta patienter men de finns fortfarande och våra jourlinjer är oerhört viktiga för både våra utifrån inkommande patienter men även för de inneliggande nyopererade. Jag anser att jourlinjerna skall bibehållas, även i utbildande syfte för våra AT- och ST-läkare.
ST-läkare.
(Lindesberg, 2020-08-12)
#1183
Vi som medborgare ska ha en så nära vård som är möjlig. Alla politiker var eniga om att alla tre sjukhus i länet skulle vara kvar. Visa medborgarna att ni håller vad ni lovat.(Degerfors, 2020-08-13)
#1185
Vi, såväl industri som allmänhet, behöver tillgång till akut sjukvård på andra ställen än i Örebro. Om akutmottagningarna inte bemannas så minskar intresset för läkare m.fl. att arbeta på de sjukhusen och de kommer att successivt avlövas. Regionpolitikerna måste stå upp mot tjänstemännens iver att centralisera!(Degerfors, 2020-08-13)