Separata damstarter i MTB-tävlingar

Vi vädjar härmed till arrangörer av MTB-tävlingar i Sverige att investera en timme per arrangemang på att göra sporten jämställd, säker och rättvis och låta damerna tävla med varandra på lika villkor.

Separata damstarter i tävlingsklass är oerhört viktigt för att damerna ska kunna vara en del av en jämställd och rättvis sport och vi är övertygade om att om vi hjälps åt att skapa bra villkor för damernas startfält kommer vi att på sikt öka andelen tävlande damer både i XCM och XCO.

Vi vet ännu inte vilken lösning som är allra bäst men vi vet att vi behöver säkerhetsmarginaler. Det finns flera lösningar som kan fungera bra och vi har flera alternativ som förslag. Antingen startar damerna först med såpass god tidsmarginal till herreliten att dessa inte kommer ikapp eller så startar damerna efter herreliten med instruktioner till långsammare åkare i herrelit att hålla undan för damernas tätklunga och med god marginal till efterföljande motionsklass.

Genom att skriva under visar du att du stöttar en jämställd MTB-arena och vill att arrangörerna anordnar säkra och separata damstarter.

Elna Dahlstrand & Jessica Clarén    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.