#RensaTrottoaren - inför åtgärder mot felparkerade elsparkcyklar

rensatrottoarenjpg1.JPGSyntolkning: En förbudsskylt mot elsparkscyklar med texten "Rensa Trottoaren, håll den framkomlig!"
Kreatör: Petra Hall @PetraMHall

Rensa Trottoaren är ett medborgarengagemang där privatpersoner har tagit sig an att rensa trottoarerna från felparkerade elsparkcyklar genom att t.ex. placera elsparkcyklarna på bilparkeringar eller i cykelställ. Detta engagemang grundar sig i att synskadade twitterprofilen @Standupmackan, Mackan Andersson, trillade över en felparkerad elsparkcykel på gatan i Malmö och skadade sig allvarligt. Det var inte första gången som Mackan råkar ut för en olycka orsakad av felparkerade elsparkcyklar. Han har länge påtalat och lyft hur stort problemet är.

Med hjälp av #RensaTrottoaren önskar vi att trottoarer blir mer tillgängliga för de personer som är i störst behov av att använda dem. Det kan vara rörelsehindrade, synskadade och/eller äldre. Alla ska kunna känna sig trygga när de går på trottoarerna.

Men vi privatpersoner kan inte göra allting själva, det krävs en regeländring.
SVT rapporterade om att Stockholm nu infört parkeringsböter på felaktigt parkerade elsparkcyklar och vi önskar att Malmö Stad (och alla andra städer för den delen) införde något liknande. Det är kommunen/staden och företagen som hyr ut elsparkcyklar som tillsammans måste komma på en lösning på det problemet innan fler personer skadas genom olyckor med felparkerade elsparkcyklar.

Vi i #RensaTrottoaren önskar att kommunen och företagen skyndsamt kommer på en lösning. Vårt förslag är bland annat att Malmö by bike också börjar hyra ut elsparkcyklar där det på samma sätt som med dagens cyklar krävs att elsparkcykeln låses fast i ställen när de returneras till uthyraren. På så vis blir det kostsamt för konsumenterna att ställa sparkcyklarna felaktigt.

Ett annat förslag är att, likt Stockholm, debitera företagen för de felparkerade elsparkcyklarna. Detta för att företagen själva ska tvingas att ta ansvar och till åtgärder för att förhindra att deras kunder parkerar cyklarna så det utgör en fara för andra trafikanter, gående såväl som åkande.

Håller ni med oss så skriv gärna under. Texten tillsammans med underskrifterna kommer att lämnas till Malmö Stad tillsammans med ett medborgarförslag i samma anda.

/Frida
@therealfriedass

Frida Berglund / Rensa Trottoaren    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Frida Berglund / Rensa Trottoaren lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.