Rädda Sjukhushundarna på Akademiska sjukhuset

Den 29mars möttes jag av beskedet att sjukhushundarna på Akademiska Sjukhuset inte kommer finnas där längre.

Sjukhushundarna finns där som en trygghet och hjälp för barn som behöver lite extra stöd i sin kontakt med vården, men nu gör dom det inte längre.

Hunds.jpg

Jag själv är mamma till ett barn med dom behoven, min son klarar inte av att ta sprutor och behöver därför extra stöd för att inte få panik. Luna och Lionas närvaro på sjukhuset har även gjort att han känt sig trygg i att gå in på sjukhuset, för han kanske möter hundarna i korridoren.

Det finns beslut på att Akademiska Sjukhuset ska "säkerställa att verksamheten med sjukhushundar fortsätter i sjukhusets regi och får fortsatt finansiering" Men trots detta beslut som togs i december beslutade man i måndags att inte finansiera hundarna och hundarna jobbade sin sista dag den 29mars då pengarna inte finns för att fortsätta sin verksamhet.

Jag som mamma är förtvivlad, min son är förtvivlad. Han behöver hundarna, liksom så många andra barn behöver hundarna. Hundarna är deras trygghet i en miljö som för små och stora barn kan vara tuff och svår att vistas i. Hundarna gör det lättare, hundarna ger som trygghet och möjlighet till att fly verkligheten en stund. Dom hjälper barn att få livsviktiga behandlingar. v

Jag vet att många med mig är förtvivlade, ledsna och arga över hur det här kan få ske.

Hjälp mig, Vincent och Alla andra barn och föräldrar på Akademiska Sjukhuset att få tillbaka hundarna till deras viktiga arbete. För dom behövs, tro mig.

I media:

Framtiden oviss för sjukhushundarna – Sarah: De är min sons trygghet - P4 Uppland | Sveriges Radio

Sjukhushundarna försvann – nu vågar inte Vincent, 5, ta sprutor (eposten.se)

Läs gärna om deras arbete på:

Sjukhushund.se

Genom att underteckna godkänner jag att Sarah Björklund lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.