Rädda Malongenparken på Södermalm!

Synpunkter på Malongenparken, del av Södermalm 8:1, Stockholm
dnr. 2016-04114

Förslaget att bygga ett stort flerfamiljshus i Malongenparken är helt förkastligt och måste stoppas! Kvarteren kring Vita Bergen och Nytorget är av enastående kulturellt, historiskt och estetiskt värde för Stockholm och för Södermalm, något som slogs fast av Stockholms stad redan på 1950-talet, när den omsorgsfulla renoveringen av de många 1700-talshusen i området inleddes.

I dag är kvarteren omkring Nytorget och Vita Bergen ett uppskattat mål för promenader och stadsvandringar för såväl stockholmare som de många turister, svenska och internationella, som vill njuta av den unika, välbevarade och harmoniska stadsmiljön. Denna får inte förstöras!

Dessutom måste Stockholm idag - och i synnerhet Södermalm - slå vakt om och bevara alla sina befintliga gröna ytor och alla sina träd. Temperaturen i Stockholms innerstad är idag redan närmare 2 grader högre än i stadens utkanter, luften blir ständigt sämre och grönområdena minskar kontinuerligt. Renstiernas gata är starkt trafikerad, och Malongenparkens träd behövs som ett filter som ger avlastning och andrum.

Hela området kring Nytorget fungerar redan nu som en älskad ”mötesplats” - och några ytterligare restauranger eller kaféer behövs knappast.

Rädda Malongenparken!

Genom att underteckna godkänner jag att Ruth Jacoby lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.