Rädda föreningen Arödskatterna

Arödskatterna är en registrerad ideell förening som hjälper hemlösa katter och katter i nöd.

Arödskatterna har på få år hjälpt hundratals hemlösa katter att få nya hem. Efter en granskning av Länsstyrelsen har de nu fått sitt tillstånd indraget på grund av att de haft för många katter under sitt paraply under en period. De hade då räddat tre hemlösa dräktiga honkatter som annars skulle behövt föda utomhus, vilka fick fem kattungar var. Alla katter har idag trygga hem, men Länsstyrelsen gör inga undantag utan ska nu tvinga en viktig organisation att lägga ner, enbart av byråkratiska skäl.

Sverige har uppemot 200 000 hemlösa katter som far väldigt illa. Hjälp oss protestera mot Länsstyrelsens beslut, som stjälper dem som faktiskt gör skillnad!

Mer information från Arödskatterna

Vi har blivit anmälda av anonyma personer till Länsstyrelsen, vilket lett till att de under ett års tid granskat vår förening väldigt noga. Nu har de dragit in vårt paragraf 16-tillstånd för att vi under en period tagit in fler katter än vad tillståndet medger. Vad skulle vi göra? Låta katterna dö och svälta därute?

Katterna det handlar om var tre hemlösa högdräktiga honor som fick fem ungar var. Orimligheten i att räkna in nyfödda i totalsumman tillåtna katter är uppenbar: ingen vet på förhand hur många ungar det blir i en kull.

Vi hade även tagit in en skygg katt som fick föda sina små inne i värmen, men enligt Länsstyrelsen var det fel. Skygga katter kan man inte hjälpa. Trots att vi sedan visade en film på hur tam hon blivit och poängterade att vi räddade henne INNAN vi fick vårt tillstånd så lade de detta till grund för att häva tillståndet.

Vi har överklagat beslutet och även ifrågasatt hur det kommer sig att en privatperson enligt lag får ha 9 katter medan vi får tillstånd bara för 8 katter, som är utplacerade i olika jourhem. Vi får som svar att det är deras regler som gäller som vi fått i vårt tillstånd.

Trots överklagan och att vi varit väldigt tillmötesgående kom domen. Vårt tillstånd dras in. Av denna anledning kan vi inte hjälpa fler katter. Vi har kämpat i fyra år och allt har bara raserats. Vi hade behövts! Nu måste vi neka alla som behöver hjälp.

Snälla, skriv gärna under denna namninsamling! Den är förmodligen vårt enda hopp!

Arödskatterna är en ideell förening registrerad hos Skatteverket, med tillstånd från Länsstyrelsen enligt paragraf 16, vilket nu dras in.

Arödskatterna har funnits sedan augusti 2014 och består av Veronika Jugovic och Helena Lindström. Tillsammans ansvarar de för alla frågor gällande adoption, jourhem, veterinärvård osv. De gör detta helt ideellt på fritiden och brinner för att hjälpa utsatta djur.

Arödskatterna är verksamma i Göteborg med omnejd och har inget katthem utan använder istället jourhem där katten får stanna i karantän tills den är adoptionsklar. Allt arbete sker i samråd med flera veterinärer.

Erik Pettersson företräder Arödskatterna    Kontakta namninsamlingens skapare