Nej till skolreformen i Kiruna 2018

Angående förslaget som först kom ryktesvis i Kiruna i veckan och sen via media i veckan. Att förskoleklass och lågstadiet i Högalidsskolan ska delas och flytta till Loussa- och Bergaskolan till hösten och att personalen delas upp och flyttar. (Mellanstadiebarn ska flyttas till Högalidsskolan). Här är en del det vi som föräldrar tycker!

- Det är upprörande att kommunen vill göra så stora ändringar i skolan och det drabbar våra barn!
- Att dom har ett sparkrav på 10 miljoner det ska inte drabba våra barn.
- På Högalid finns en bra fungerande verksamhet med bra personal.
- Barnen blir drabbade och får bryta upp från en del av sina kompisar och kanske också lärarna, en del av den trygghet de haft i skolan försvinner.
- Man tappar helt å hållet förtroendet för de beslutande i skolan men även för våra politiker om detta förslaget träder i kraft.
- På föräldrar mötet berättade rektorn om den fina gemenskapen i skolan, vilken bra kompetens vi hade i skolan och sammanhållningen bland lärare, pedagoger och elever. Varför ta bort något som fungerar?
- Konsekvensen av det hela är att barnen måste börja om på nytt vilket inte alls är okej!
- Hur kommer då deras motivation att lära sig saker att vara då?
- Hur motiverar du ditt barn till att det är något bra om du inte ens själv tror på det.
- Barnen på Högalid ska inte drabbas för att övriga skolor inte har lyckats få behöriga lärare- det problemet måste tacklas på ett sätt så barnen ej behöver bryta upp sin skolgång och byta klasser/skola!
- Varför kommer denna information ryktesvis och via Media före den kommer till oss föräldrar som den berör? Varför kommer den, snart lagom till sommarlovet?