NEJ till Nedläggning av skäralids restaurang i söderåsens nationalpark

Länsstyrelsen har beslutat och drivit frågan att lägga ner Cecilia Jörleviks verksamhet "skäralids restaurang" den 31 december. Hon har drivit den i 12 år och det är ett fungerande företag med många nöjda gäster, lokala leverantörer och samarbete på söderåsen. Länsstyrelsen skriver att de vill utöka naturumverksamheten och de nu har andra planer med matsalen längst in.

De menar att cecilia därför inte kan driva det vidare och det inte heller i framtiden får vara en restaurang med catering, konferens, bröllop och sällskap. Där ska istället vara enklare cafeverksamhet. Man ska inte komma till nationalparken för att äta om umgås, utan för naturens skull säger Annelie Johansson på länsstyrelsen. Cecilia jobbar för miljön på alla sätt med ekologiskt, närproducerat och klimatsmart och har t.om införskaffat en elbil för att köra ut catering till de 40 tal företag hon samarbetar med på och kring söderåsen. Det är vi 8 heltidsanställda och ett 20 tal sommar/extrapersonal som tvingas avskedas och ett 20 tal underleverantörer på söderåsen drabbas hårt av nedläggningen.

Skriv under för att stötta Cecilia så vi kan skicka vidare detta till beslutsfattarna Anneli Hulthen på länsstyrelen och Björn Risinger på naturvårdsverket med förslaget: Att naturvårdsverket bygger ett "uteklassrum" för alla de skolklasser och möten som naturum/förvaltning i söderåsens nationalparken planerar att ha och låter restaurangen vara kvar

Personalen på Skäralids restaurang    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Personalen på Skäralids restaurang överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.