NEJ - till nedläggning av K8 i Vännäs

Med min underskrift protesterar jag mot Vård- och omsorgsnämndens beslut att lägga ned gruppbostaden på Kyrkogatan 8 (K8)

Riv upp beslutet, gör om och gör det rätt! Med din röst stöder du just i detta nu de drabbade, men även de som i framtiden kan komma att drabbas.

Vi är starkt kritiska till Vård- och omsorgsnämndens hantering av ärendet! Ingen konsekvensanalys har utförts innan beslut- vilket bör vara helt avgörande för att man ska veta om beslutet går att genomföra eller ej. Ingen dialog har förts med personalen och företrädare. Vart i allt detta tänker man på människorna som drabbas? De som med sitt funktionshinder i allra högsta grad behöver samhällets stöd och hjälp för att få ett tryggt och fungerande liv.

Föräldrar/ Gode Män fick 21 oktober ett brev från socialchefen där de blev inbjudna till ett "dialogmöte", samtidigt som det stod att gruppbostaden skulle ”avvecklas”. På dialogmötet så framkom det att hyresavtalet för Kyrkogatan 8 redan är uppsagt och utflyttningen ska ske i februari nästa år! I stället så erbjuds killarna att flytta till hyreshuset på Liljas Väg 17. (samma fastighetsägare)

Lägenheterna som är lediga där finns på andra våningen och nuvarande gruppbostad med personalutrymmen är på bottenvåningen. Man slår alltså ihop K8 med den gruppbostad som redan finns på Liljas Väg, och dessutom döper de om det till servicebostad… Det är hel annan form av boende.

Boendets utformning skiljer sig åt mellan en gruppbostad och en servicebostad.
En gruppbostad kan erbjudas personer som har så stora behov av tillsyn och omvårdnad, att det är nödvändigt att personal finns till hands hela tiden. Gruppbostaden består av ett mindre antal lägenheter (3-5 st) som är samlade kring gemensamma utrymmen. De bör vara placerade så att de kan fungera som den samlande punkter för de boende. Ytorna bör vara dimensionerade så att alla som bor i gruppbostaden kan delta samtidigt i olika aktiviteter och personalen ska också finns där. En fast personalgrupp ska täcka de boendes hela stödbehov inklusive fritids- och kulturella intressen. Precis som det fungerar på Kyrkogatan 8.

En servicebostad består av ett antal lägenheter (8-12 stycken) som har tillgång till gemensam service och en fast personalgrupp. Lägenheterna är i regel anpassade efter den enskildes behov och ligger oftast i samma eller kringliggande hus. Man kan behöva gå en kort sträcka för att komma till gemensamhetsutrymmen. Och gemensamhetsutrymmet kan ses som ett komplement till de egna lägenheterna Den boende kan få gå en kort sträcka för att komma dit. Varje boende ska erbjudas dygnet-runt-stöd i den egna lägenheten i den omfattning som han eller hon behöver.

I september beslutade Vård- och omsorgsnämnden att ge socialchef följande uppdrag:

• genomföra de nödvändiga förändringar som krävs för att öka nämndens förutsättningar att skapa en långsiktigt hållbar effektiv och kvalitativ LSS-omsorg.

• med omställning av boendestrukturen bidra till effektivt lokalnyttjande och måluppfyllelse för nämndens samtliga uppdrag.

• vid nämndens sammanträden informera om arbetet med omstruktureringsprocessen.

Anhöriga till killarna på K8    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Anhöriga till killarna på K8 lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.