Nej till att nya Anemonen byggs på Lergärdet!

Vi är många boende på Lergärdet som är emot bygget av den nya förskolan som ska rymma minst 150 barn (i ritningen står det att förskolan kan ta emot 180 barn). Redan i dag är trafiken på Lergärdsvägen och andra berörda gator pressad och många kör fort. Vi befarar också att det kommer bli svårt för boende att ta sig in och ut från Lergärdet vid hämting- och lämningstider. Vi är ständigt oroade över våra barn som cyklar och rör sig i området. Politikerna kan inte ha tittat på boende- och trafiksituationen när de tog beslutet att bygga en ny förskola längst in i ett boendeområde.

Dessa konsekvenser ser vi angående trafiksituationen:

• Ökad olycksrisk för våra barn som cyklar och rör sig i området.

• Många kör redan i dag via Kaprifolgatan och vidare på Solrosgatan när de ska till förskolan - även om kommunen i sina tankar inte tänker att trafiken ska köra där, så gör folk det. Hur ska kommunen förhindra det?

• Det finns tre infarter till Lergärdet, men det är två som kommer användas av de som ska till förskolan – Lergärdsvägen från Kvarnsvedsvägen och Nypongatan från Mårdgatan. Vid dessa två korsningar kommer det att bli stora trafikproblem dels att ta sig in på Lergärdet men också ut från Lergärdet. Detta är alltså ett problem för ALLA boende på HELA Lergärdet. Det kommer att bli trafikproblem både på Kvarnsvedsvägen och Mårdgatan med trafik som kommer bilda köer när folk ska åka in på Lergärdet. Jämför med köerna som bildas vid Forsaängskolan strax innan klockan 8 när föräldrarna ska lämna sina barn. Trafiken står still på Kvarnsvedsvägen!

• Det kan uppstå köer på Mårdgatan som gör att det blir svårt att komma in och ut till området som leder vidare till Porfyrgatan, Visans väg, Symfonivägen, Koralvägen, Menuettvägen, Klangvägen och Melodivägen. Så boende där kan också drabbas av trafiksituationen.

• Vid infarten till Lergärdsvägen finns dessutom en korsande cykelväg vilket leder till stor ökad risk för skador på cyklister och gående.

• De boende på Nypongatan, Lergärdsvägen och Anemongatan drabbas då det är huvudgator för att nå förskolan. Sidogatorna som korsar dessa likaså – boende på Kamomillgatan, Hästhovsgatan, Rosengatan, Örtgatan och Pilträdsgatan kommer att vara fullständigt instängda under lämning och hämtningstiderna.

• Boende på och vid Anemongatan drabbas av planer på att bredda vägen precis invid deras tomter. Vidare kommer trafikvolymen på Anemongatan att öka från dagens nivå med upp till 800 ytterligare fordonspassager per dygn.

• En gång- och cykelväg ansluter till Anemongatan i dag, där cyklar dagligen barn och ungdomar som ska vidare mot Kvarnsvedens skola, Forssaängskolan, Forssaklackskolan och gymnasieskolorna. Om kommunens planer fortgår så kommer dessa barn och ungdomar att varje morgon och eftermiddag få trängas med stressade föräldrar som ska hämta och lämna på förskolan. Här kan vi inte se att det finns någon plats för gång- och cykelväg längs hela Anemongatan.

• Förutom en ökning av trafik som gäller de 150-180 barnen så tillkommer personal (pedagoger, kök, städning) på kanske 20-30 personer som många också kör bil.

• Det kommer behövas leveranser till förskolan med lastbil, alltså en ökning av tung trafik i ett bostadsområde med barn som rör sig.

• Ökning av buller för boende på ovan nämnda gator.

• Ökning av avgaser för boende på Lergärdet.

De beslutsfattande tjänstemännen och politikerna i kommunen anser att våra gator kommer klara den ökade trafiken. Men punkterna ovan visar annorlunda. De flesta barn och personal som går/jobbar och kommer gå/jobba på Anemonen är bilburna. De flesta bor inte heller i närområdet, det är ytterligare en anledning till att det är en dåligt vald plats.

En annan tråkig konsekvens är att Lergärdets fina grönområde med fotbollsplaner blir förstört. I dag tränar 7–8 lag per kväll. Vart ska barnen och ungdomarna träna istället? Sportfältet? Det blir längre bort för Kvarnsvedens fotbollsklubb och osäkrare väg för ungdomarna att cykla. Kommunens fritidsavdelning har dessutom sagt att de minsta barnen inte kan träna fotboll på Sportfältet. Det spontanidrottas i stor omfattning på planerna, det är fotboll, basket, brännboll, golf och kubb på sommaren. Längdskidor och olika vinterlekar på vintrarna.

Att den gällande detaljplanen är från 1965 är under all kritik! År 1965 fanns det knappt hus här, och de som yttrade sig om den då bor knappast kvar. Mycket har förändrats sen 1965 och därför borde kommunen också ta fram en ny detaljplan! Allt annat visar bara att kommunen inte är det minsta intresserade att lyssna på oss som bor här.

Tack för att du skriver under namninsamlingen Nej till att nya Anemonen byggs på Lergärdet! Dela och sprid den!

Karin Åsblom
Niclas Kareld
Anders Åström

Genom att underteckna godkänner jag att Karin Åsblom lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.