Minska diskrimineringen: Anonyma jobbansökningar på Uppsala kommun!

Vi är fem kommunutvecklare som sommarjobbar på Barnombudet i Uppsala län och vill stoppa rasism på arbetsmarknaden genom att införa anonyma jobbansökningar på Uppsala Kommun så att andra stora arbetsgivare sedan kan ta efter.

Många arbetsgivare nekar arbetssökande med ett utländskt namn eller en annan etnicitet på grund av fördomar och de får då inte en chans att bli kallade till intervju. Det är dags att sätta stopp för detta. Nu har du chansen att förändra samhället till det bättre. Vårt mål är att införa anonyma ansökningar där rekryteraren inte kan se namnet på den arbetssökande samt att ta bort möjligheten att skicka in en bild på sig själv. Vi vill nu med denna namninsamling trycka på för att Uppsala kommun ska införa detta vid rekrytering och då gå i bräschen för att andra arbetsgivare ska vilja följa efter.

Vill du vara med och stoppa diskrimineringen och införa anonyma jobbansökningar på Uppsala kommun? Skriv under!

Malin Unnerstad från Barnombudet i Uppsala Län    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Malin Unnerstad från Barnombudet i Uppsala Län lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.