Låt hästarna vara kvar i Uddby gård!

Tyresö kommun vill minska på antalet hästar i Tyresö.

Uddby gård riskerar bli av med gårdens egna ponnyer.

Ridhus finns endast ett i hela Tyresö. En anledning som kommunen anser är negativt är att hästarna ger trampskador. Detta skulle undvikas med bra ridvägar och fler ridhus. En gård på Raksta har nekats ridhus, Uddby har nekats ridhus och ridvägarna är inte många.

En person vi vill tacka är hon som såg till att några kronor gavs för att göra en ridslinga istället för att utöka joggingspåret ytterligare några km. Tyvärr var det så lite att ridstigen knappt är användbar eftersom den är väldigt smal. Att ta sig fram med häst och vagn är en omöjlighet. Även ridande ekipage har svårt att hålla sig på de centimetrar slingan gett. En häst som tar ett snedsteg hamnar lätt i gyttjan bredvis, snubblar till eller halkar vilket utgör fara för såväl häst, ryttare och förbipasserande.

Hästsporten växer i hela landet, fler och fler ungdomar hittar sitt intresse i stallarna, träffar vänner och ägnar mycket tid utanför skoltid i stallarna istället för att driva omkring ute på helgerna.

Tyresö kommun borde bjuda på ett rikt djurliv som skärgårdskommun och har många gamla gårdar och åkrar som borde få leva kvar. Tyvärr växer de igen eftersom djuren inte räcker till och alla lantbruksdjur betar olika och behövs för att hålla öppet och parasitfrit. Nötkreatur likväl som häst.

Tyresö kommun borde också välkomna initiativ till ökad aktivitet för barn och ungdomar och det har äntligen bildats ytterligare en förening för hästintresserade. Sedan många år tillbaka har endast en förening för häst funnits i Tyresö och den är mättad sedan länge och köerna långa. Detta trots att sporten växer och antalet besökare på Uddby gård ökar för varje helg till stor del för att hästarna erbjuds till allmänheten genom ponnyridning, sommarkollo och andra aktiviteter.

Hjälp till genom att skriva under ditt namn för att Uddby ska få behålla sina hästar och ge fler barn och ungdomar möjlighet att utföra sitt största intresse!

Genom att skriva under godkänner jag att Angelica Granat överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.