Låt Blessing och hennes döttrar få stanna i Sverige!

Blessing Njoku och hennes fyra döttrar ska utvisas till Nigeria trots att döttrarna riskerar könsstympning. Låt det inte få hända!

Den 8 mars, på Internationella kvinnodagen, stod Blessing Njoku på scenen på Musikhuset i Gävle, hennes döttrar satt i publiken. Hon berättade om hur hon flytt för att rädda sina döttrar undan könsstympning och avslutade med att säga att hon var tacksam för att hon kunde stå upp och berätta utan att riskera påföljder, tacksam för att hon var i Sverige, ett demokratiskt och rättvist land.

För två veckor sedan fick hon besked om utvisning. Enligt Migrationsverket är hon tillräckligt stark för att kunna skydda sina flickor i hemlandet, detta fastän hon själv säger att hon skulle råka ut för fruktansvärda straff om hon försökte skydda dem, och att risken är överhängande att flickorna utsätts för det livsfarliga ingreppet. När hon vägrade skriva på pappren om återvändande med orden att hon hellre tar livet av sig, svarade handläggaren att det inte skulle spela någon roll, flickorna skulle ändå utvisas. Döttrarna var med på mötet. Blessing svimmade av chocken och fick föras till sjukhus.

Efter beskedet har döttrarna svårt att sova, yngsta dottern som är åtta år skriker av rädsla om nätterna. Blessing är ensam med barnen (hennes make förordade stympningen, och att de skulle flytta tillbaka till Nigeria). Barnen är uppvuxna i Grekland, och i Sverige, och har aldrig varit i Nigeria.

Om en människa riskerar könsstympning ska denna betraktas som förföljd på grund av sitt kön och har därmed skäl för uppehållstillstånd. Dessutom bör barnkonventionen och barnets bästa beaktas!

Vi kan varken förstå eller acceptera Migrationsverkets bedömning - och bemötande. Vi går inte med på att Blessing och hennes döttrar skickas tillbaka, till fara och förtryck. Vi kräver att familjen ska få stanna i Sverige och få det skydd och den trygghet som de behöver och som borde vara en självklarhet.

Skriv på för att protestera mot utvisningen av Blessing och hennes döttrar!

Asylkommittén Gävleborg    Kontakta namninsamlingens skapare