Kom igen Borås Stad: Satsa mer på skolan!

Höstterminen har precis startat, och många barn och unga går tillbaka till skolan med pirr i magen. Vi föräldrar har också pirr i magen, efter vårens nedskärningar. I höst möter våra barn färre speciallärare, färre elevassistenter, färre lärare i svenska som andraspråk och färre vuxna på fritids. De barn som går i skolan idag, får helt enkelt sota för att det behövs byggas nya skolor, för att lokal- och IT-kostnader äter upp grundskolans pengar.

Snart beslutar Borås Stads politiker om budgeten för kommande år, och vad vi förstår är det mycket osäkert vilken tilldelning skolan kommer att få. Så, varför ska alla som inte har barn bry sig? Vi menar att det här är en fråga för ALLA boråsare.

I jämförelse med andra kommuner i Sverige är skolan i Borås billig. Våra kommunpolitiker lägger mindre pengar på skolan än genomsnittet i Sverige och betygen i årskurs 6 sjunker. Flera saker talar för att vi borde lägga mer – inte mindre – pengar på skolan. I Grundskolenämndens rapport "Riskanalys 2022” beskrivs följande risker:

• att ökade lokalkostnader tränger undan resurser som hade behövt gå till undervisning
  • att brister i det främjande och förebyggande arbetet för att skapa goda lärmiljöer kan leda till psykisk ohälsa för elever
  • dålig studiero
  • att skolenheterna inte kan genomföra en tillräckligt god fritidsverksamhet
  • att eleverna inte når kommunfullmäktiges kunskapsmål att likvärdigheten i skolan försämras och
  • att det kompensatoriska uppdraget blir svårare att uppfylla.

Kommunfullmäktige: ta de här riskerna på allvar! Det här är större än skolan. Det handlar om ökande psykisk ohälsa bland unga vuxna, om arbetslöshet. Det handlar om tryggheten i vår stad, om kriminaliteten bland unga och gängens lockelse. Fundera på hur detta hänger ihop med en misslyckad skolgång – forskningen på området är tydlig.

Skolorna måste ha råd med fullgod och kompetent bemanning inom alla personalkategorier. Utöka ramen för Borås Stads grundskolebudget. Kom igen kommunfullmäktige, vi vet att ni kan! Det är bättre att bygga trygga barn än att laga trasiga vuxna!

Max_Gustafsson_Budget_i_balans_2021.jpegStödjer du vårt upprop? Skriv under och skicka vidare.

Terese Kerstinsdotter Hestra Midgårds föräldraråd, Emilia Svensson Asklandaskolans föräldraråd    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Terese Kerstinsdotter Hestra Midgårds föräldraråd, Emilia Svensson Asklandaskolans föräldraråd lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.