Koka inte Hunden!

Det uppmärksammas varje år i tidningar och delas flitigt på sociala medier. Ändå händer det fortfarande - varje år dör hundar av överhettning i varma bilar under sommar-halvåret!
En hund kan bli överhettad och dö efter så kort tid som 20 minuter. Du som förbipasserande har enligt nödbestämmelsen i 24 kap 4:e paragrafen Brottsbalken rätt att krossa rutan om du anser att hundens liv är i fara. Du skall då också kunna identifiera dig för polis och bilägare.

Vi vill med detta engagera så många som möjligt i frågan, och på så sätt få spridning och belysning av problemet. Kanske får vi igenom en skarpare straffskala så att fler och fler hundägare tänker sig för en extra gång innan de lämnar hunden i bilen? Kanske tänker de inte längre tanken "Jag ska bara handla lite snabbt", kanske byter de ut den tanken till "Nej, jag lämnar hunden hemma istället" eller "Nej, jag åker hem och lämnar hunden först".

Kanske kan vi tillsammans nå ännu högre? Kanske lyssnar våra politiker om vi protesterar tillräckligt högt?

Stöd vårt evenemang, Skriv på! Vår förhoppning är att nå ut till så många som möjligt.

Vi har en nollvision - INGEN hund ska behöva dö ensam i en varm bil.

Lämna hunden hemma #KokaInteHunden

Genom att skriva under godkänner jag att Andreas Selin överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.