Jag vill INTE se "neutrala" ryska idrottare på OS eller i andra tävlingar!

Ryska_neutrala_idrottare.jpg

Sedan den 24 februari 2022 kämpar Ukrainas befolkning för sina liv, för sitt land och för sin rätt att vara just ukrainare. De kämpar mot ryssar som utför krigsbrott och folkmord.

Nu har dem Internationella Olympiska Kommittén (IOK) kommit på att de ukrainska idrottarna ska få möta sina bödlar i de olympiska (gladiator)spelen. Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) motsätter sig inte detta annat än i ord och därmed stöttar man indirekt IOK:s beslut.

Idrottare från Ukraina och resten av världen ska tvingas träffa idrottare från ett land som våldtar och mördar ukrainare och i värsta fall även möta dem öga mot öga i tävling.

Internationella Olympiska Kommittén (IOK) har som främsta uppgift att säkerställa firandet av de olympiska spelen som symbol för rörelsens grundläggande värden och idéer. Spelen ska inspirera fler att vilja vara en del av detta. Spelen ska, oavsett hur turbulent omvärlden är, visa att fredlig samexistens är möjlig och bidra till framtidstro och byggandet av en bättre värld.

• På vilket vis inspirerar det ryska deltagandet i OS flera att vilja vara en del av den olympiska rörelsen?
  • Hur många mobbare och kränkta har upplevt att allt blir bra bara man träffas?

OS ger inte fred!
OS ger goda möjligheter till propaganda!

Gör din röst hörd genom att uppmana SOK, andra svenska idrottsorganisationer och sponsorer att avvakta med att släpa in ryska idrottare i gemenskapen så länge kriget i Ukraina pågår.
Skriv gärna till styrelsen i SOK (Länk) och till SOK:s sponsorer (Länk).

Skriv under!
Skriv under denna namninsamling för att visa att vi är många som säger NEJ till ryskt deltagande i OS, VM, EM, etc. innan det är fred i Ukraina.

Hjälp mig gärna att sprida namninsamlingen!

Genom att underteckna godkänner jag att Marc Landtblom lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.