Inga flera vindkraftsparker nära Österbottens kust / Ei enempää tuulivoimapuistoja lähelle Pohjanmaan rannikkoa

Inga flera vindkraftsparker nära Österbottens kust

Suomeksi alla

30_11_klo_18_28_beskärd.jpg

Tre storskaliga vindkraftsprojekt, Laine (OX2, Sverige), Reimari (Skyborn, USA) och Voima (Ilmatar Offshore, Finland) tävlar som bäst om att etablera sig ca 30 km utanför Österbottens kust närmast Vörå, Nykarleby, Jakobstad, Larsmo och Karleby. Upp till etthundrafemtio 390 m höga vindkraftverk planeras. Vindkraft levererar som sämst när elenergin behövs som mest.

Vi motsätter oss verkställandet av något sådant projekt i nuvarande form. Tillstånds­myndigheterna och staten bör inse att den planerande ­exploateringen av det aktuella ekonomiska havs­området av miljö­mässiga och national­ekonomiska skäl inte får ske.

Unika naturvärden är i fara

Havsvindkraft­verken skulle påverka det unika havslandskapet på ett radikalt och tidigare inte skådat sätt. Vill vi att vår obrutna horisont täcks av vindkraftverk dagtid och nattetid av blinkande varningsljus? Tusentals österbottniska sommarstugeägare och alla andra som njuter av den unika havsmiljön skulle påverkas. Gigantiska över 60 m breda kraftledningsgator kommer att skära av byar och skogsområden till stamnätet långt in på land. Hur kan i huvudsak utländska storbolag tillåtas bygga gigantiska vindkraftparker i andra länders naturområden?

Följderna av byggandet och driften av gigantiska vindkraftverk på havs- och skogsområdena kommer att vara mycket omfattande och oförutsägbara. Fiskerinäringen hotas, fiskvandringen störs, betongen i fundamenten urlakas i havet, rotorbladen eroderar, fågellivet störs, fartygstrafiken påverkas av nedisning; dessa är bara ett fåtal av konsekvenserna vi kommer att få leva med om projekten förverkligas.

Regionen har en fantastisk natur som inte får äventyras mot vaga löften om arbetsplatser och ringa ekonomiska fördelar för vår region och hela landet.

Utländska intressen dominerar

Det pågår en ny våg av svagt reglerad kolonialism där storbolagen exploaterar andra länders unika natur­tillgångar. Utländska investerare i denna bransch betalar minimalt med skatt och säljer grön energi på annat håll. Att tro att dessa bolag är intresserade av vår region eller delar med sig av ekonomiska fördelar är ytterst naivt. Projekterarna lockar med nya arbetstillfällen i regionen. Finns det några lokala företag som i större skala har ens kapacitet att offerera för projekt som dessa? Med utländska ägare följer också en risk för landets energiförsörjning, till exempel Kina investerar stort i vindkraft utomlands. Att använda energi som påtryckning i utrikespolitik ligger i tiden. Hur kan investerare få bygga på Finlands ekonomiska zon och inte behöva betala skatt till kommuner, städer och staten? Det finns brister i vår nuvarande lagstiftning. Vindkraftsföretagen bör beskattas i Finland oberoende av var ägandet finns.

Du kan påverka

Skriv under denna appell som kommer att överräckas till beslutsfattare och andra som kan påverka innan de aktuella projekten planeras och förverkligas.

Reimari_bildmontage2.jpgFotomontagen visar hur Fäbodas kust ser ut med 150 vindkraftverk med en totalhöjd på 390 meter.

Kuvamontaasit Fäbodan rannikolta miltä se näyttäisi, jos sinne rakennettaisiin 150 tuulivoimalaa.

Bildcollage: LAAJA arkitekter/Sirpa Luoma

Ei enemmän tuulivoimapuistoja lähelle Pohjanmaan rannikkoa

Kolme massiivista tuulivoimahanketta, Laine (OX2, Ruotsi), Reimari (Skyborn, USA) ja Voima (Ilmatar Offshore, Suomi) kilpailevat parhaillaan etabloitumisesta merialueillamme noin 30 kilometrin päässä Pohjanmaan rannikolta.  Alueet sijaitsevat lähimpänä Vöyriä, Uusikaarlepyytä, Pietarsaarta, Luotoa ja Kokkolaa. Suunnitteilla on jopa sataviisikymmentä 150) 390 metrin korkeuteen ulottuvaa tuulivoimalaa.

Vastustamme jonkun tällaisen projektin toteuttamista nykyisessä muodossaan. Lupaviranomaisten ja valtion tulee ymmärtää, ettei tätä talousmerialuetta saa hyödyntää ympäristöllisillä tai kansantaloudellisilla perusteilla.

Ainutlaatuiset luonnonvarat ovat vaarassa

Tuulivoima tuottaa huonoiten sähköä silloin, kun sähköenergian tarve on suurin. Merituulipuistot vaikuttaisivat ainutlaatuiseen merimaisemaamme radikaalisti ja ennennäkemättömästi. Haluammeko, että koskematon horisonttimme täyttyy tuulivoimaloista ja öisin niiden vilkkuvista varoitusvaloista? Vaikutus koskisi tuhansia pohjalaisia mökinomistajia ja aivan kaikkia ainutlaatuisesta merimaisemasta nauttivia. Valtavat yli 60 metriä leveät voimalinjat kantaverkkoon tulisivat halkomaan kyliä ja metsäalueita pitkälle sisämaahan asti. Miten pääosin ulkomaisessa omistuksessa olevien suuryhtiöitten annetaan rakentaa valtavia tuulivoimapuistoja toisen maan luontoalueille?

Valtavien tuulivoimaloiden rakentaminen ja käyttö vaikuttaisivat meri- ja metsäalueisiin erittäin laajasti ja arvaamattomasti. Kalastuselinkeino on uhattuna, kalojen vaellus häiriintyy, tuulivoimaloiden perustusten betonia huuhtoutuu mereen, roottorinlavat syöpyvät, lintujen elämä häiriintyy ja meren jäätyminen vaikuttaa laivaliikenteeseen. Muun muassa tällaisten seurausten kanssa meidän olisi määräämättömäksi ajaksi elettävä, mikäli tuulivoimahankkeet toteutuvat.

Seutumme ainutlaatuista luontoa ei saa vaarantaa heikoilla lupauksilla työpaikoista ja pienestä taloudellisista hyödyistä seudullemme ja koko maalle.

Ulkomaalaiset kiinnostukset hallitsevat

Meneillään on uusi heikosti säädellyn kolonialismin aalto, jossa suuret yritykset valtaavat muiden maiden ainutlaatuisia luonnonvaroja. Ulkomaalaiset sijoittajat maksavat tällä alalla minimaaliset verot ja myyvät vihreää energiaa muualle. On erittäin naiivia luulla, että nämä yhtiöt olisivat aidosti kiinnostuneita alueestamme tai jakaisivat saavuttamaansa taloudellista hyötyä meille. Projektien vetäjät houkuttelevat uusilla työpaikoilla alueelle. Onko meillä paikallisia yrityksiä, jotka edes voivat tarjota tämän kokoluokan projekteja? Ulkomaalaisten omistajien mukana seuraa myös riski maan energiahuollolle, sillä esimerkiksi Kiina investoi voimakkaasti ulkomaalaiseen tuulivoimaan. Käytetään energiaa ulkopolitiikan välineenä. Miten voidaan sallia, että sijoittajat saavat rakentaa Suomen talousalueelle ilman että niiden tarvitsee maksaa siitä veroja kunnille, kaupungeille ja valtiolle? Tämänhetkisessä lainsäädännössämme on puutteita. Tuulivoimayrityksiä tulee verottaa Suomessa riippumatta siitä missä yhtiöitten omistus on.

Sinä voit vaikuttaa

Allekirjoita tämä vetoomus. Se toimitetaan päättäjille ja muille, jotka voivat vaikuttaa siihen, toteutetaanko nämä projektit vai ei.

Genom att underteckna godkänner jag att Alfred Kjellman lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 1000 människor.