Inför Nationella riktlinjer för mammor med rectusdiastas!

3EAF5D3F-C42F-4591-868A-643BB7AE478F.jpeg

Varje år drabbas tusentals kvinnor i Sverige av rectusdiastas, som en följd av graviditet. Rectusdiastas är en permanent delning av magmusklerna till följd av en försvagad bukvägg och innebär att musklerna inte går ihop igen av sig själv efter förlossning. Konsekvenserna av detta är många, bl.a. bristande kontroll i magen/core, ont i ryggen, bristande balans, svårigheter att gå på toaletten på grund av att tarmarna ligger fel, magknip och urinläckage. Allt detta leder i sin tur till att vanliga hushållssysslor, eller att bära och lyfta barn är lika med ryggläge efteråt på grund av smärtor.

Kvinnor i alla åldrar kan drabbas; Smala, tjocka, äldre, yngre, vältränade, otränade. Uppskattningsvis drabbas var tredje kvinna som föder barn. Många får besvär för resten av livet, en del så svåra att de inte kan vara kvar på sina jobb! Genetik kan spela in, likaså hur stor mage du har under graviditeten, om du tränar förebyggande etc. Du har ett ”hål” in i magen, eftersom inga muskler tar emot. Som drabbad har du också en stor, permanent "gravidmage", eftersom magmusklerna, som är delade, inte klarar av att hålla tillbaka "tarmpaketet”.

Just nu saknas nationella riktlinjer inom landstingen i Sverige för hur detta ska hanteras när en kvinna söker hjälp. Inga kontroller av magen genomförs efter förlossning för att kunskapen är bristande hos barnmorskor och läkare inom förlossningsvården. Med denna namninsamling hoppas vi kunna påverka beslutsfattare till att inse vidden av problemet och då prioritera att införa en nationell rutin för hur diagnosen ska hanteras så att alla Sveriges kvinnor får lika chans till att bli hjälpta.

I dagsläget genomförs operationer på ett fåtal ställen, medan andra inte ens får möjlighet att träffa kompetent läkare. De blir nonchalant avvisade och ifrågasatta. Att bli opererad för detta ses i de flesta landsting som ett skönhetsingrepp (!) och bekostas därför inte av den offentliga vården.

Nationella riktlinjer saknas för hur man ska bemöta och behandla kvinnor med rectusdiastas.

Hjälp oss att hjälpa. Skriv under, och ge oss ditt stöd i kampen om en mer rättvis vård för alla Sveriges mammor!