Hjälp Eqbal att få stanna i Sverige!

1. Hjälp Eqbal att få stanna i Sverige!
    Eqbal kom för 3 år sen, som 15-åring till Sverige. Han fick vänta nästan 2 år på sin 1:a intervju. Då var han fortfarande 16 år, ett barn som hade god chans att få uppehållstillstånd. Men i dec-17 skrevs han upp till 18 år. Då blev han plödsligt vuxen, och fick sitt 1:a avslag
    När han överklagade uppskrivningen av hans ålder sa migrationsverket att en medicinsk undersökning skulle göras. När det var gjort blev han nerskriven till 17 år igen, i juni-18 .  Migrationsdomstolen upphävde hans 1:a avslag, så nu var han plödsligt för ung för att omfattas av nya gymnasielagen..  Den 26 okt-18 fick han ett 2:a avslag och samtidigt besked att han inte omfattas av NGL .                Eqbal har inte kvar sina föräldrar i livet, har inga släktingar i Afghanistan. Han har bara en 17-årig bror som har flytt till Turkiet.
    Vi protesterar mot migrationsverkets orättfärdiga behandling av Eqbal! På grund av upp-och nerskrivning av hans ålder så har han missat 3 chanser till uppehållstillstånd.                                  1)   Fått behålla uppgiven ålder och beviljats uppehållstillstånd pga låg ålder.

2) Fått behålla uppgiven ålder, utvisas med uppskjuten verkställighet och därmed omfattas av gamla gymnasielagen (ggl)

3) Inte fått första beslut "borttaget" vid ålderssänkningen och därmed omfattats av NGL                                                                                                                 Skriv under och hjälp honom att få stanna!

Karin Wahlberg Stödgrupp: Ung i Västerbotten - Skellefteå    Kontakta namninsamlingens skapare