Rädda förskoleklassen på Västra Stenhagenskolan 2022 samt kräv svar på vad som händer med skolan i framtiden!

Hjälp oss rädda förskoleklassen och kräva svar på vad som händer med Västra Stenhagenskolan i framtiden, då den långsiktiga planen offentliggörs först 2023.

Skriv under vår namninsamling. Dela den vidare. Sprid informationen. 🙏

Den 11 januari, samma dag som skolvalet öppnar, går Uppsala kommun ut med knapphändig information om att det inte blir någon förskoleklass till hösten. Efter påtryckningar av flertalet vårdnadshavare går grundskolechefen Erik Ojala ut med kompletterande information, den 14 januari, först 3 dagar senare.

Ojala skriver att Stenhagen har ”[…] en sjunkande prognos för yngre barn och en stigande prognos för de äldre. Eftersom det finns gott om plats för att ta emot en förskoleklass på Östra Stenhagenskolan kan vi genom att flytta Västra Stenhagenskolans förskoleklass till Östra utöka hela områdets utbud av platser och på så sätt lösa situationen på Västra Stenhagenskolans högstadium.”

Detta resulterar bland annat i logistiska problem för föräldrar då de tvingas ha syskon på olika skolor. Många av oss går miste om den personal, den skola och det fritids vi känner tillit till och så nöjda med.
Det skapar även övertalighet bland personal, samt att arbetslaget med lärare och fritidspedagoger i F-3 inte kan fortsätta arbetet på samma sätt. Ett mycket lyckat arbete.

Vi upplever ett missnöje både hos skolpersonal och vårdnadshavare.

Oviss är framtiden för Västra stenhagenskolan samt alla föräldrar till blivande 6åringar kommande år. Ojala skriver att de går ut med den långsiktiga planen först vid skolvalet nästa år 2023.

Hur länge ska de hålla oss ovetandes?

Det är bedrövligt att Uppsala Kommun väljer att gå ut med denna information så sent. Att det därefter tagit flera dagar att få ytterligare information, känns respektlöst och nonchalant.

En mycket bättre lösning vore att bygga en modulskola, alternativt inhysa en högstadieklass i en närliggande lokal. På det sättet löses lokalfrågan och våra barn får en trygg skolstart med närhet till deras syskon.

Genom att underteckna godkänner jag att Malin Relefors lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.