Godkänn Kaftrio i Sverige !!

2E4353AC-4012-4DFA-8E19-2BBCC6D3E290.jpegI Sverige finns det runt 700 personer med cystisk fibros. Det är en ärftlig sjukdom som ger symptom på bland annat lungor, luftvägar och matsmältningsorgan. Enligt Riksförbundet Cystisk Fibros är medellivslängden på en sjuk person 38 år i Sverige. Något den nya medicinen skulle kunna förlänga med 25 år.

Ett nytt läkemedel som anses höja livskvalitén för den sjuke har godkänts och ges i ett trettiotal länder runt om i världen. Men inte i Sverige där Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket sagt nej två gånger att ta med medicinen i högkostnadsskyddet – med motiveringen att den är för dyr.

Nu förhandlas det för tredje gången mellan läkemedelsföretaget och staten.

Om denna medicin inte blir godkänd nu för 3e gången, kommer svenska familjer vara tvungna att lämna sitt hem och flytta till andra länder för att kunna få den vård de kräver för att kunna överleva! Det ska inte behöva vara så, det är helt absurt hur vi bara låter folk gå bort när de knappt fått leva.

Varje underskrift räknas, dela gärna vidare länken till nära och kära. 🙏

Lara alzhairi, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket.    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Lara alzhairi, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket. lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.