Svenska chaufförer mot orättvisor i åkeribranchen.

Quoted post

Per Petersson
Ansvarig för denna petition

#59 Re:

2012-01-24 23:00

#58: -

Tack för dina åsikter.

Vad det beträffar svenskan i petitionen är det skrivit av en chaufför till chaufförer, och fullt begripligt...

Synd inte Facebook delningen funka för dig, men försök igen så lycks det kanske, nnars är det bara att kopiera länken här nere och klistra in i din statusrad.

http://www.skrivunder.com/svenska_chaufforer_mot_orattvisor_i_akeribranchen

 

Svar

Erik

#60 Re: Re:

2012-01-25 13:08:59

#59: Per Petersson - Re:

Håller delvis med om att petitionen är ett bra initiativ men den dåliga svenskan ger tyvärr ett oseriöst intryck. Och när du Per Petersson skriver att det är "skrivit av en chaufför till chaufförer" så är det väl ändå något som blivit fel. Petitionen må vara skriven av en chaufför men den måste väl ändå vara riktad till politikerna och andra makthavare? Det finns väl ingen mening med att skriva en petition till den egna gruppen? Dessutom – alla chaufförer skriver väl inte så här dåligt som denna petition ger exempel på? Det finns ju till och med chaufförer som är författare. Skriver man en petition som denna gäller det att väga varje ord på guldvåg - och det har ni uppenbarligen inte gjort.

Petitionen innehåller dessutom sakfel. Är det verkligen 40 % av den tunga trafiken i Sverige idag av utländsk härkomst? Möjligtvis kan detta stämma när det gäller trafiken på europavägarna - men knappast på den tunga trafiken totalt sett inklusive anläggningstrafik med mera. Att ha rätt i sak är en av grundpelarna om man vill nå framgång med en petition.

Dessutom andas petitionen - om inte rasistiska så åtminstonde främlingsfientliga undertoner. Något som knappast heller gör att den kommer att tas emot som ett seriöst inslag i debatten. Det är väl knappast chaufförerna från de forna östländerna själva som satt sig i den situationen att de kör runt i Sverige för bråkdelen av vad en kollektivansluten chaufför skulle göra och tvingas bo i sina bilar veckor efter veckor. När det gäller rattfylla exempelvis så är det säkert så att de utländska förarna är överrepresenterade i statistiken - men det finns tillräckligt många svenska chaufförer som kör onyktra för att även det ska vara ett problem.

Hade ni varit mer seriösa hade ni siktat in er på speditörer, stora åkerier och politiker.

Gör om, gör rätt – och gör det seriöst!