Svenska chaufförer mot orättvisor i åkeribranchen.


Gäst

#51

2012-01-22 10:36

klart

Gäst

#52

2012-01-22 13:03

En Norsk åkare jag jobba för betalade då ca 1700 dygn misste sin körning till ett stort utlänsk åkeri K-J han betaladde sina chaufför 600 bara när dom jobba då är det inte lätt att vinna ett anbud ?

Gäst

#53

2012-01-22 22:56

Super

Gäst

#54

2012-01-23 09:48

bra att detta kommer upp ut mm svårt att få tag i jobb som vanlig mänsika för att konkuransen är så passa stor i dag blirt på bra chafförer får man till svart vet inte vad man tjänar på en bilig chafför som kör dyngnet runt för skit pengar eller en bra chafför som kör får en normal lön allt ska vara biligt sen äre skit samma om det bra eller inte fort biligt inte bara fel på chafförerna utan åkarna också (skara sl-tten)behöver nog inte säja så mycke mer
Erik

#55 Intressant

2012-01-23 14:18

En liten reflektion... Denna sida finansieras delvis av annonser från Google. Längst upp till vänster kan man läsa en jobbannons från DHL - som alltså då indirekt finansierar denna sida. Samma företag som genom sitt samarbete med Transportledet kör inrikestrafik i Sverige med lågavlönade f-skattare från Ungern. Vore intressant om ni chaufförer var så modiga att ni vågade gå emot de som verkligen ligger bakom era problem. Det är knappast de lågavlönade chaufförerna som väljer sin situation. När får vi se er vända er mot de som verkligen kör över er - de stora speditörerna och åkerierna?
Moggez

#56 Re: Svensk poolitik och näringsliv

2012-01-23 21:59

#49: Bemaningsarb/ eller fast??? - Svensk poolitik och näringsliv 

 Har inte riktigt med saken att göra. Staten ska inte och bör inte vara en konkurrent på varken arbetsmarknad eller på företagsmarknaden. Hur ska någon någonsin kunna konkurrera med staten? SAS är väl ett underbart exempel på snedvriden konkurrens. Ut med skiten och låt var och en bestämma över sig själva. Jag älskar valfriheten och friheten som den för med sig. Det du tydligen är ute efter är planekomomi och då hade vi kunnat förstatliga alla åkerier, det hade du kanske gillat?


Gäst

#57

2012-01-23 23:49

Dags att skicka hem polacker ryssar och andra lågavlönade

Gäst

#58

2012-01-24 12:11

Ett otroligt bra initiativ, all ära för detta. Tyvärr funkade det inte att dela på FB. Skall man vara petig så skulle kanske svenskan vara lite bättre i petitionen.
Per Petersson
Ansvarig för denna petition

#59 Re:

2012-01-24 23:00

#58: -

Tack för dina åsikter.

Vad det beträffar svenskan i petitionen är det skrivit av en chaufför till chaufförer, och fullt begripligt...

Synd inte Facebook delningen funka för dig, men försök igen så lycks det kanske, nnars är det bara att kopiera länken här nere och klistra in i din statusrad.

http://www.skrivunder.com/svenska_chaufforer_mot_orattvisor_i_akeribranchen

 

Erik

#60 Re: Re:

2012-01-25 13:08

#59: Per Petersson - Re:

Håller delvis med om att petitionen är ett bra initiativ men den dåliga svenskan ger tyvärr ett oseriöst intryck. Och när du Per Petersson skriver att det är "skrivit av en chaufför till chaufförer" så är det väl ändå något som blivit fel. Petitionen må vara skriven av en chaufför men den måste väl ändå vara riktad till politikerna och andra makthavare? Det finns väl ingen mening med att skriva en petition till den egna gruppen? Dessutom – alla chaufförer skriver väl inte så här dåligt som denna petition ger exempel på? Det finns ju till och med chaufförer som är författare. Skriver man en petition som denna gäller det att väga varje ord på guldvåg - och det har ni uppenbarligen inte gjort.

Petitionen innehåller dessutom sakfel. Är det verkligen 40 % av den tunga trafiken i Sverige idag av utländsk härkomst? Möjligtvis kan detta stämma när det gäller trafiken på europavägarna - men knappast på den tunga trafiken totalt sett inklusive anläggningstrafik med mera. Att ha rätt i sak är en av grundpelarna om man vill nå framgång med en petition.

Dessutom andas petitionen - om inte rasistiska så åtminstonde främlingsfientliga undertoner. Något som knappast heller gör att den kommer att tas emot som ett seriöst inslag i debatten. Det är väl knappast chaufförerna från de forna östländerna själva som satt sig i den situationen att de kör runt i Sverige för bråkdelen av vad en kollektivansluten chaufför skulle göra och tvingas bo i sina bilar veckor efter veckor. När det gäller rattfylla exempelvis så är det säkert så att de utländska förarna är överrepresenterade i statistiken - men det finns tillräckligt många svenska chaufförer som kör onyktra för att även det ska vara ett problem.

Hade ni varit mer seriösa hade ni siktat in er på speditörer, stora åkerier och politiker.

Gör om, gör rätt – och gör det seriöst!

Moggez

#61 Re: Re: Re:

2012-01-25 19:07

#60: Erik - Re: Re:  Tjena Erik!

Tänkte bara kommentera om svenskan, inte är det så dåligt som du försöker få det till. Kommatecken och mellanslag innan nytt ord är inga stora saker.

Angående utländska chaufförer så är det inte deras fel angående t ex cabotagen, lika lite som det är vårt fel att vi smutskastas i media så gott som varje dag.

Jag tror inte heller att petitionen är universalidén för en hållbar förändring, men till slut tröttnar man och det är många som gjort just det. Du framför också en nyckelfråga om seriositet. I den bästa av världar hade Transport och SÅ gjort gemensam sak och tagit fram detta upprop själva, men där är det tyst. När den lilla människan tröttnar så måste också de stora människorna lyssnar. Så om du är nöjd med hur vi har det som chaufförer och åkare så är jag glad för din skull, men för min egen del så tycker jag det är helt åt helvete på så många plan att jag inte vet vad jag ska börja.

Även en liten gnista kan skapa stora bränder. 


Gäst

#62

2012-01-25 19:34

Detta är inget nytt problem. Själv har jag kört 35år i utlandstrafik varav ca30 i konkurrens med olika länders "lågprischaufförer". Är nu pensionär men detta har förvärrats om jag förstått rätt.
Ingen myndighet har dessvärre någonsin brytt sig om att ta tag i detta. Däremot om en svensk(!) chaufför kört nå´n halvtimme för länge, för att komma hem till sin familj, kan man lägga obegränsade resurser för att driva in orimliga böter.
Så ser Sverige ut, tyvärr!!!
Per Petersson
Ansvarig för denna petition

#63 Re: Re: Re:

2012-01-25 20:35

#60: Erik - Re: Re:

Din kritik har jag tagit till mig. Men jag har även tagit till mig alla de övriga lovorden. Det är skillnad på att göra något, än att tycka det borde göras något.

Bationi

#64 Re: Om marknaden är självreglerande

2012-01-25 21:54

#26: -

"Hur kan det komma sig att Holland och Tyskland tar i med hårdhandskarna, men svenska myndigheterna bara sitter och skyller på resursbrist."

Det har nog med ideologi att göra. Tror man på konkurrens och att marknaden är självreglerande . . . då fixar det ju sig så småningom. Eller hur?

Det är nog upp till er som drabbas att börja tänka och förstå sambanden mellan den ideologi alliansen bekänner sig till och hur det sedan blir.

Och utifrån det förstå att politik berör oss alla. Tage Erlander sa att demokrati är en krävande styrelseform. Det förstår inte folk idag. De tror politikerna ska fixa det och blir förvånade när saker slutar fungera. Så hallå där, vakna upp.

Erik

#65 Re: Re: Re: Re:

2012-01-26 13:17

#61: Moggez - Re: Re: Re:

Tyvärr tror jag nog det spelar en ganska stor roll om hur en petition är skriven. Att kommatecken och punkt används rätt har faktiskt betydelse för hur seriöst ett budskap som detta tas emot. Att det dessutom förekommer rena sakfel gör knappast det hela bättre.

Jag är inte nöjd med hur den svenske chauffören har det idag (var har jag påstått det?) Självklart borde Transport och SÅ gjort mer i denna fråga och visst är det bra att chaufförerna tar eget initiativ i detta. Men att tro att denna petition ska skapa någon större brand är nog till att hoppas för mycket.

Sakfel och det oseriösa intrycket gör i alla fall att jag inte kan skriva under på denna petition.

Erik

#66 Re: Re: Re: Re:

2012-01-26 13:24

#63: Per Petersson - Re: Re: Re:

Hej Per.

Du säger att du tagit till dig av min kritik - hur kommer det sig då att det fortfarande finns rena sakfel i petitionen? Att du behåller den inte helt korrekta svenskan kan jag till viss del förstå. Du brinner för din sak och det gör du rätt i och visst är det så att det är bättre att man gör någon än bara tycker en massa. Min egen svenska är inte heller alltid korrekt och hade jag inte haft dator och Word hade den varit en ren katastrof. Sakfel är dock en helt annan grej. Där måste man vara helt rätt och hur man än vrider och vänder på det så är inte 40 % av den tunga trafiken i Sverige av utländsk härkomst.

Du har tagit ett bra initiativ – jag hoppas bara det kan bli bättre.

 

Peppe

#67

2012-01-26 14:06

Påskrivet och delat på FB med uppmaning att delta. Bra initiativ Per!!!

Gäst

#68

2012-01-26 23:56

Väldigt bra.. fortsätt att skriva på

Gäst

#69

2012-01-27 11:31

Dagligen kommer det lastbilar från hamnarna i Karlshamn och Karlskrona från Litauen och Polen som spyr ut smutsiga och illalucktande avgaser.

Gäst

#70

2012-01-29 10:07

Nu har man skrivit under

Gäst

#71

2012-01-29 21:13

Ja jag har reagerat att det ofta skrivs lastbil fontalkrockade och inte att det står personbil fontalkrockade. För enligt massmedia så verkar krocken alltidbero på lastbilschaufförens fel.

Gäst

#72 Re: Niklas

2012-01-31 00:44

#35: - Niklas

Instämmer, alla borde följa ditt råd!

 

Per Petersson
Ansvarig för denna petition

#73 Re: Re: Re: Re: Re: De 40%...

2012-01-31 05:57

#66: Erik - Re: Re: Re: Re:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/osund-konkurrens-slar-ut-akerier_6553093.svd

 

Citat:

"Enligt beräkningar från Sveriges Åkeriföretag är numera omkring 40 procent av lastbilarna på våra Europavägar utlandsregistrerade."

 

mvh Per


Gäst

#74

2012-02-03 18:29

tycker det är för jä.ligt med cabotage
rallynizze

#75

2012-02-03 18:30

ökad press från kunder att man skall ha scandinaviska chaufförer skulle kanske ge ppåtryckningar