Bregott till barnen i Kalmar kommun

Quoted post


Anonymous

#9 Mättade fetter

2016-11-03 06:15

Forskning har länge visat att mättade fetter (animaliska fetter som finns i mejeriprodukter) ÄR skadliga för hälsan. Gör en snabb Googling, fråga din läkare, kemilärare eller dietist. Det ökar bl a risken för cancer. Ni borde sätta era barn högre än era traditioner. 

Svar

Malin Johansson Östbring

#10 Re: Mättade fetter

2016-11-03 10:05:16

#9: - Mättade fetter

 

  Tack för din kommentar.

Om vi helt satte hälsan främst, före tradition och praktikaliteter, skulle jag kanske förorda olivolja på smörgåsen om man ska äta smörgås. Som du kan läsa under tillkännagivanden är detta inte ett upprop för mer mättat fett generellt, utan vi talar om mjölkfett. Det är i mycket samma sorts fetter som vi ger våra barn med modersmjölken. Mättat fett från kött vågar jag inte påstå är helt oskadligt, men det är heller inte en fråga som berörs här.

Forskning är också behäftat med många felkällor och svagheter som man behöver vara medveten om, så att bara snabbgoogla för att få ett vettigt svar tycker jag inte verkar förståndigt. Som du själv nämner så har det sedan längre framförts att mättat fett är skadligt, det är ju därför vi överhuvudtaget har det här upproret - för att den forskningen lett oss till en situation där barnen ska få en gravt processad produkt på mackan. Så jag är förstås inte alls omedveten om att det finns mången forskning som pekar ut mättat fett.

Men jag har också lusläst en del av den forskningen. En av studierna som legat till grund för den här uppfattningen är den sk Seven Countries study. Du nämner att det mättade fettet ger cancer. I 25-årsuppföljningen av den studien såg man att i Belgrad och på Kreta var det 29,5% respektive 31,4 % som dött av någon orsak, medan i många andra områden i studien var det mellan 50 och 60% som dött. Någon som letade efter ett samband med mättat fett fann det inte. Men med lite statistiska modeller kunde man komma fram till att intaget av mättat fett i kombination med om man röker och hur mycket c-vitamin man äter kunde förklara dödligheten. Om man då istället bara tittar på det mättade fettet, då ser man att i Belgrad åt man ungefär 19% mättat fett och på Kreta 9%. I andra delar där man åt ungefär 19%, som t ex västra Finland, var dödligheten 50%, och så även i  Japan där man åt ännu mindre mättat fett (5%). Det verkar i det här fallet alltså gå bra att äta mättat fett i Belgrad, men inte i västra Finland. Det är något annat som ligger bakom.