Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon

Quoted post

Gurra

#102 Re: Re: Pengar

2015-05-30 09:44

#43: Körkortsinnehavaren - Re: Pengar 

 Enligt trafikförordningen : En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafiken 

dvs, en cyklist hindrar trafik i min mening. Jag håller dock med om att bilförare bör vara försiktigare än de är idag. Cyklister bör hålla sig på cykelbanor där de finns dock. 

Svar

Cykelfantast för motion och nytta!

#121 Re: Re: Re: Pengar

2015-06-16 12:35:16

#102: Gurra - Re: Re: Pengar 

 Det finns inga klara regler för kvaliteten på cykelvägar. Jag ser ofta en smal och dålig trottoar som försetts med en GC-skylt (Gång/Cykel-väg). Gissningsvis är detta inte en åtgärd för att förbättra situationen för cyklister, uten enbart myndigheters sätt att visa ambitioner utan kompetens samt för bilförare att slippa cyklister. Tanken är ju att man ska öka cykeltrafiken ur miljö- och trängselsynpunkt, och man måste då införa åtgärder som gynnar cyklister. GC-banor är ofta svårframkomliga och tjänar enbart till för cyklister i "promenadfart". Pendllings- och motionscyklister måste med omdöme och hänsyn till övriga GC-användare utnyttja sig av vägbana i många fall.

En lagändring där man i större utsträckning kan välja bort cykelbanan måste införas eftersom dessa inte på överskådlig tid kan få en standard som passar alla. Inför de förslag som WSP föreslagit i sin cykelutredning NU! Får vi cyklister ett större lagutrymme i denna aspekt, kommer förmodligen även bilisters attityd att hålla större avstånd till cyklister att öka! Provokationer blir inte lika mycket förekommande, eftersom man inte kan hävda "sin rätt". 1,5 m känns bra!

Infrastrukturen i Sverige är en stor katstrof för cyklister. Är det cyklister som har skapat denna situation?