Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon

Quoted post

Gördis

#22 Pengar

2015-05-04 06:28

Hur fan skulle det gå till? På de flesta platser är det inte möjligt då det är annat i vägen; gångbanor, dränering, hus och annan infrastruktur. Vem ska betala? Såklart bilisten som idag bekostar alla cykelvägar.

Inför ett cykelkörkort istället så lovar jag att vi bilister kommer att kunna samsas med cyklister betydligt bättre.

Svar


Gäst

#24 Re: Pengar

2015-05-04 06:49:04

#22: Gördis - Pengar finnes det inte plats køre om, då får du vel ligga bakom, og vente tills det finnes plats før omkøring, e det så jævla svårt før deg førstå detta. og allra flesta syklister kør bil også, så nog betalar vi vår del redan. takk og lov jeg bor i spanien, og her slipper jeg se idioter i trafiken, intill dem kommer leie bil som køres av scandinav..vilka idioter dem er..

Johan

#26 Re: Pengar

2015-05-04 09:26:14

#22: Gördis - Pengar 

 Nu hade du lite otur när du tänkte... Hur var det här med vilka skatter som går till vad?


Gäst

#30 Re: Pengar

2015-05-04 11:30:00

#22: Gördis - Pengar 

 Jo, för du verkar ju ha både koll och förnuft??!


Gäst

#31 Re: Pengar

2015-05-04 12:21:29

#22: Gördis - Pengar 

Kommunala cykelvägar beskostas av kommunalskatt vilket betalas även av cyklister.

Körkortsinnehavaren

#43 Re: Pengar

2015-05-04 17:23:53

#22: Gördis - Pengar 

 Du verkar inte kunna trafikreglerna, har DU körkort? Det är DITT ansvar att köra om där det är säkert, inte cyklisternas.

Din kommentar om kostnader är så korkad att jag avstår från att bemöta den.

Fritz Olsson
Ansvarig för denna petition

#52 Re: Pengar

2015-05-04 20:07:21

#22: Gördis - Pengar 

 Gördis ett gäng har redan svarat dig bra på detta. Jag tror du har blandat ihop cykelbanor med cyklisters rätt att faktiskt få cykla på en vanlig väg. Jag rekommenderar dig att läsa vad Trafikförordningen säger, den är inte så lång och du kan lätt hoppa över partier som inte handlar om bil, cykel eller både ock.

Jag kan i alla fall berätta om två saker som har hänt i den kommun som jag bor i, bägge platserna var en vanlig landsväg med ca 30 kilometer mellan platserna. I det en fallet var det en 12 årig pojke som blev nermejad bakifrån, varför det hände vet jag inte, har ingen aning om bilföraren surfade eller blev bländad. I det andra fallet var det en 19:årig tjej som även hon blev nermejad av en bil med en relativt ung kille bakom ratten.

Facit och vad de hade gemensamt 1. Bägge två satt på en cykel 2. Bägge blev påkörda bakifrån 3. Bägge två dog.

Om en lag på 1,5 meter hade skyddat dessa två vet jag inte, men ett steg närmare en tryggare tillvaro för oss som befinner oss på vägen (och inte sitter i ett motorfordon) kan vara värt väldigt mycket.

Poängterar att detta skedde under samma år i kommunen jag bor i, jag är tyvärr ganska säker på att många andra här som skrivit på kan berätta liknande historier

Hälsningar
Fritz

Den som startade denna namninsamling och admin för www.cykelbloggar.se

Micke

#110 Re: Pengar

2015-06-15 07:21:00

#22: Gördis - Pengar 

 Jag är både cyklist och bilist. Jag har aldrig haft några problem att hålla 1,5 meter när jag kör om cyklister, någon gång har jag fått ligga bakom och väntat med omkörningen men som ansvarsfull bilist sätter jag säkerheten främst. Som cyklist ser jag också till att hålla så långt till höger som är möjligt för att förenkla omkörningar.