Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Quoted post

Svar på frågor

#196 Re: Re: #189: Svar på frågor - Svar på frågor

2014-06-10 14:47

#195: Michael - Re: #189: Svar på frågor - Svar på frågor

 

Michael,

Du har fel, det finns ingen som vill begränsa
yttrandefriheten. Det jag känner till och vet om den frågan så har ett
alliansparti gått ut i media utan att informera sina samarbetspartner att man
bytt åsikt. I min värld och i näringslivet så handlar det om förtroende och
tillit och då är det kutym att informera sina samarbetspartner innan man byter
åsikt  - om man har ett sammarbete. Inte så konstigt i det.

När det gäller de olika beräkningarna är 15.000 ton
koldioxidutsläpp baserat på den olja som används för uppvärmning i Täby idag. 80.000
ton koldioxid måste vara en felsägning och man menar 180.000 ton koldioxid. Det
finns redovisat i tabell 20 i miljökonsekvensbeskrivningen.

Du hänvisar till anonyma insändare på denna sida om att de
företräder kommunen – fel igen. Mycket gissningar – det är det jag menar ni
gissar och får för er olika saker. Ungefär som om jag skriver att det finns
koppling mellan en aktiv deltagare på denna sida och Fortum. Jag har hört det,
är det sant? Det vet jag inte.

Jag kan hålla med om att ni har fått vänta på
svar på olika frågor, men som myndighet kan man inte svara med höften. Utan det
svar som presenteras måste vara rätt och därför tar det tid.

När det gäller ditt inlägg om att skämta på Facebook kan jag
inte hålla med om – Det är samma lagar som gäller på nätet. Att gilla eller skriva
en sån mening ska man ta avstånd ifrån, inte minst om man är administratör.

Svar

Michael

#197 Re: Re: Re: #189: Svar på frågor - Svar på frågor

2014-06-10 18:31:57

#196: Svar på frågor - Re: Re: #189: Svar på frågor - Svar på frågor

Det var dessvärre andra saker jag tänkte på, inte att FP uttalade sig. Dessvärre kan jag inte ta upp de sakerna här.

Perfekt. TACK! Äntligen börjar vi få till en kommunikation och dialog.

Som utgångspunkt för besparingen på 15 000 ton per år, ska jag anta att ni har räknat på faktiska utsläpp som besparingen ska uppgå till,ska jag ta det som att det är det faktiska utsläpp som finns idag? Och för att spara in dessa så har ni beräknat dessa att bli 0?

De 180 000 ton som ska sparas globalt, vilka förutsättningar och antaganden har man gjort? Det blir svårt att sätta en exakt siffra på något som inte går att reglera fullt ut.

Har ni i kommunen tillgång till dessa beräkningar / underlag? Jag inte utifrån MKB:n utläsa dessa eller utgöra om det är en teoretisk uträkning eller om man faktiskt tagit hänsyn till verkligheten.

Brist på information / kommunikation är det klassiska problemet som många organisationer inte tar på allvar och där de ofta gör fel. Vi har full förståelse för att det kan ta tid att ta fram information och besvara frågor. Inga problem.

Det jag däremot har svårt att förstå att istället för att bemöta frågan "Det vet vi i dagsläget inte, men vi får undersöka det och återkomma." är det tyst. Det finns inget som gynnar spekulationer och missförstånd så mycket som avsaknad av information, och i detta fall är det bara ni som har (eller bör ha) tillgång till denna.

Väldigt många gånger ifrågasätts informationen på Giftstopp mm, jättebra! Vilka är felen och vad är rätt?

Ingen blir gladare än jag att få lägga min tid på andra roligare saker. Ge oss gärna den information vi efterfrågar eller dela med er av ert resonemang så kan jag garantera digatt motståndet kommer att minska i takt med att vi upplever att ni belyst saker och ting ur rätt perspektiv.

Jag har inte lyckats hitta inlägget du refererar till, men om du upplever det som en koppling mellan det och dig på ett obehagligt sätt ska det ju så klart tas bort.