Helikopterupproret

Quoted post


Gäst

#17

2014-05-28 06:30

Jag har det senaste året övervägt att lämna den lägenhet och stadsdel där jag trivs mycket bra, då jag upplever mycket stor och störande och hälsofarlig stress, när jag inte kan få någon ro och återhämta mig, på grund av ljudmiljön.
Sedan 1981 är jag bosatt på Renstiernasgatan och har kök , sovrum och balkong in mot gård. De senaste åren har ljudnivån ökat dramatiskt. I den redan hårt belastade ljudmiljön med tung trafik på Renstiernsgatan, speciellt de blå bussarna, och den ökade inflygningen till Bromma så tillkommer en dramatisk ökning av polishelikoptrar.

Varje lördag och söndag cirkulerar och hovrar helikoptrar upprepade gånger. Ungefär varannan timme. Ibland sent på kvällarna, då inga uttryckningsfordon syns eller hörs, eller annan polisverksamhet märks i området. Även vardagskvällar är de ofta uppe. Jag har flera gånger väckts av hovrande helikoptrar på kvällstid, när värmen är här och man tvingas sova för öppna fönster.
Jag har full förståelse för att det finns tillfällen då en insats med helikopter måste till. Men det kan inte vara möjligt att detta inträffar fyra, fem gånger mitt på dagen, varje lördag och söndag, och att polisen ser det som helt nödvändigt att sätta in helikopter som ligger och hovrar 10-20 min i sträck, för att sedan göra några cirklar, för att sedan lägga
sig och hovra igen. Det måste gå att fram uppgifter om hur ofta helikoptrarna används, och hur stor bensinkostnaden är. Och det måste bli en
politisk fråga.

Svar

Karl Svensson

#27 Re:

2014-05-28 19:25:56

#17: -

Polisen har fått så mycket kritik för sin osynlighet att de har valt detta geniala grepp, ny syns de och framför allt h ö  r s de överallt och från morgon till kväll. Det är 100 % attityd och spel för gallerierna. Fotpatrullerande konstapel Björk löste fler brott på sin tid än alla de här helikoptrarna tillsammans.