Helikopterupproret

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Helikopterupproret.


Gäst

#1

2014-05-20 15:53

Ett utmärkt initiativ!

Gäst

#2

2014-05-21 17:17

OK bra initativ

Björn T-W
Nalle

#3

2014-05-27 11:40

I Stockholm förekommer inte någon okynneskörning med polishelikopter. Helikoptern är dtt nödvändigt redskap i storstaden för många olika polisiära uppgifter till nytta för många.
Skall man ochså förjuda utryckningsfordon att göra utryckningar i Stockholm.
Kan man inte tåla storstadens larm och ljud får man väl söka sig till avlägsna platser.

Gäst

#4

2014-05-27 11:43

Ett bra initiativ för att stävja en mångårig plåga.

Gäst

#5

2014-05-27 11:49

Mycket bra initiativ.Har länge undrat varför helikoptrarna cirkulerar runt i timtal så fort sommaren kommer.
Hazze

#6 Re:

2014-05-27 13:07

#3: Nalle -

Det är väl inte samma sak - ambulanserna står väl inte och väntar med sirenerna på!

MrBub

#7

2014-05-27 14:05

Håller med Nalle. Det är alltid oljud i en storstad, och om bitar av detta ljud är för att stävja brott så är det bara bra. Alternativ till dessa helikoptrar? Tja, fler övervakningskameror på gator och torg...nej det går ju inte...då det blir ett herrans gnäll om den personliga integriteten. Fler patrullerande poliser i Stockholm....fast, det leder till att vi måste ha fler poliser = högre skatt, så det kan vi skrota. Jag vet, vi ber alla brottslingar sluta med sitt otyg, eller flytta utomlands. Så om alla (i skrivande stund 31) som skrivit på tar och går ut och stoppar alla brott, eller förmår brottslingar sluta, så är numer detta problem löst.
NÄSTA!

Gäst

#8

2014-05-27 15:19

Över Stora Skuggan hovras det varje helg. Tror inte att så många brottslingar rör sig där.

Gäst

#9 Re:

2014-05-27 16:04

#8: - Över Stora Skuggan hovras det varje helg. Tror inte att så många brottslingar rör sig där.

Där ser man, det ger alltså utdelning! ;)


Gäst

#10

2014-05-27 19:28

Bra initiatv! Lägg ner Bromma flygplats också.

Gäst

#11

2014-05-27 20:53

Bra initiativ!
Vasastadsbo

#12

2014-05-27 21:38

När man bosätter sig i en storstad, så väljer man det själv. Det går alldeles utmärkt att flytta ut i förorterna. Men det är sällan speciellt lugnt där heller. Och då hade ni säkert gnällt på ni vill ha bullerplank mot motorvägarna...

När ska vuxna människor börja ta ansvar för deras egna val?

Hurra för att vi har en fungerande utryckningsfunktion. Och hurra för att vi har råd att ha helikoptrar i luften.

Själv valde jag att flytta innanför tullarna just för livet, alla ljud och oljud och att det händer saker här. Och inte ångrar jag det, kan jag säga.
Emma F

#13 Flytta till landet!

2014-05-27 21:57

Nu är det ju så att ni redan är i en privilegierad situation eftersom ni har valt att bo i stan. För att bo i stan är faktiskt något man väljer inte tvingas till. Ni skulle troligtvis bo både billigare och tystare om ni bodde någon annanstans än just i stan. Detta är bara fjantigt, det handlar om att polistyrkan gör sitt jobb. Är det inte de vi vill att dom ska göra?
Alla val man har i livet har för och nackdelar frågan är bara vad man tycker är viktigast. Om ni tycker allas säkerhet går före er fina solnedgång ja då kanske ni ska flytta ut från stan till ett lugnare område. Ja då kanske ni får längre till jobbet eller något liknande men får då den tystnad ni så gärna vill ha.


Gäst

#14 Tyst övervakning av luftrummet= drönare

2014-05-28 05:19

Det finns ju utmärkta alternativa lösningar för övervakning av luftrummet: en tyst drönare. Den är dessutom betydligt billigare att hålla i luften och kostar oss skattebetalare sålunda mindre. Men antagligen vill man vänta ca 5-10 år tills SAAB utvecklat klart en svensk drönare. Trots att de redan nu finns på marknaden och kostar betydligt mindre än en helikopter. Kanske något för Stadshuset att fundera över?

Göran Rydberg
Stockholm

#15

2014-05-28 05:41

Galet mycket oljud uppifrån. Har varit ett elände i många många år. Bättre utöka övervakning med intelligenta övervakningssystem som sköter sig själva. Nu finns ju även alla turisthelikoptrar som inte gör det bättre. Man bör ju tänka lite på miljön oxå. Och förslagen att man bör flytta från stan är ju inte lösningen. Dom flyger ju inte mindre för det eller ... kan man ana en konspiration i dubbel bemärkelse! De som skriver detta bor inte i stan och har därför svårt att förstå vad det handlar om... och kanske dessutom hoppas på att komma över vårt attraktiva boende då vi isf flyttar från stan! Släng av den svenska folksjukdomen "Avundsjuka" ?
Nisse

#16 Helikopter över staden

2014-05-28 06:19

Bra initiativ, något måste göras åt detta! Jag kan svårligen tänka mig att detta bidrar i någon större utsträckning till att klara upp brott. Dyrt måste det ju vara också, för att inte tala om miljön, och då menar jag inte bara bullret utan dessa enorma utsläpp som sker.

Gäst

#17

2014-05-28 06:30

Jag har det senaste året övervägt att lämna den lägenhet och stadsdel där jag trivs mycket bra, då jag upplever mycket stor och störande och hälsofarlig stress, när jag inte kan få någon ro och återhämta mig, på grund av ljudmiljön.
Sedan 1981 är jag bosatt på Renstiernasgatan och har kök , sovrum och balkong in mot gård. De senaste åren har ljudnivån ökat dramatiskt. I den redan hårt belastade ljudmiljön med tung trafik på Renstiernsgatan, speciellt de blå bussarna, och den ökade inflygningen till Bromma så tillkommer en dramatisk ökning av polishelikoptrar.

Varje lördag och söndag cirkulerar och hovrar helikoptrar upprepade gånger. Ungefär varannan timme. Ibland sent på kvällarna, då inga uttryckningsfordon syns eller hörs, eller annan polisverksamhet märks i området. Även vardagskvällar är de ofta uppe. Jag har flera gånger väckts av hovrande helikoptrar på kvällstid, när värmen är här och man tvingas sova för öppna fönster.
Jag har full förståelse för att det finns tillfällen då en insats med helikopter måste till. Men det kan inte vara möjligt att detta inträffar fyra, fem gånger mitt på dagen, varje lördag och söndag, och att polisen ser det som helt nödvändigt att sätta in helikopter som ligger och hovrar 10-20 min i sträck, för att sedan göra några cirklar, för att sedan lägga
sig och hovra igen. Det måste gå att fram uppgifter om hur ofta helikoptrarna används, och hur stor bensinkostnaden är. Och det måste bli en
politisk fråga.

Jacob

#18 Jacob

2014-05-28 09:52

Det här var möjligen det löjligaste jag någonsin har hört. Menar ni allvar?

Är det problem med buller - BO DÅ INTE I INNERSTADEN. Hur svårt ska det vara för folk att förstå något så enkelt? Det finns mycket människor som gärna skulle bo i innerstaden för att uppleva just stadens puls och som älskar ljud från helikoptrar, krogar och tutande bilar. Jag bor i innerstaden just precis eftersom jag tycker om att bo där det händer saker. Det är sådana som ni som förhindrar att Stockholm kan bli den fantastiska stad som det har möjlighet att bli genom att klaga på nyöppning av krogar med mera eftersom det möjligen kan låta lite nån kväll i veckan eller skymma några kvadratmeter av er utsikt. Bor man i staden får man ta hänsyn till andra människor, vill ni vara i fred och ha lugn och ro: flytta då ut på landet.

Väl mött.

Gäst

#19

2014-05-28 10:30

Ljuddämpare för helikoptrar! Annars ska de begränsas.
Gäst

#20

2014-05-28 10:40

Bra initiativ! Det måste finnas saker man kan göra åt eländet; ta bort turisthelikoptrar, begränsa nyhetsbevakning i luften, begränsa vilka tillfällen som polisen får använda helikoptrar, ljuddämpande motorer, drönare mm. Att be folk flytta från sina hem är inget bra förslag!!!

Gäst

#21

2014-05-28 16:35

Också min familj stör sig över detta, som vi tycker okynnesförstörelse, över vår stadsdel och staden och förvånas och ifrågasätter om detta verkligen är nödvändigt. Kostar en massa pengar och spyr en massa föroreningar. Ge Poliserna små mopeder så dem kan snitsla sig fram istället och gå direkt på eländet. Då vi var i Köpenhamn nyligen märktes inget "busflyg" . Hur är det med andra storstäder. Har aldrig lagt märke till det. . . .För att få många fler med på namnlistan måste Ni hitta ett sätt att nå ut till alla som av någon anledning inte har dator - och jag tror det är ganska många.


Gäst

#22

2014-05-28 19:02

Jag skickar ofta in insändare om helikopterbullret i lokaltidningarna, och får dem publicerade nästan varje gång. Gör det ni också!
Pelle Bollgren

#23 Re:

2014-05-28 19:06

Bottajotta

#24 Re: Jacob

2014-05-28 19:12

#18: Jacob - Jacob

Jag håller med, även om jag inte tror polisen löser ett enda brott där uppe ifrån helikoptrarna. Man har med sig släkt och vänner och visar Stockholm från ovan,  på tjänstetid och för skattebetalarnas pengar. Det är dem väl unt eftersom de löser hela 2 % av bostadsinbrotten.

Villy Variant

#25 Ämne

2014-05-28 19:19

Inget ont om polisens bergsprängarhelikoptrar! De har fått mig att upptäcka Beethoven! Så snart fanskapet börjar dundra där uppe (kl. 8 ungefär, och håller på resten av dagen) finns endast en sätt att behålla förståndet: Beethovens symfonier i hörlurarna. Han är maestro!