Helikopterupproret
Kontakta namninsamlingens skapare
Re:
Polisen har fått så mycket kritik för sin osynlighet att de har valt detta geniala grepp, ny syns de och framför allt h ö r s de överallt och från morgon till kväll. Det är 100 % attityd och spel för gallerierna. Fotpatrullerande konstapel Björk löste fler brott på sin tid än alla de här helikoptrarna tillsammans.
Re: Jacob
Men varför åker inte polisen ballong i stället? De spanar ju ändå inte efter brottslingar, utan har bara lajbans.
Re:
Det är rätt, storstadsbon ska härdas, även då det är totalt onödigt (polisen har inte löst ett enda brott per helikopter). Varenda storstadsbo har trumhinnor som är inbuktade, häftigt, men ett eller annat år av livslängden går vi nog miste om.
Re:
Det rör sig definitivt ofta om onödig flygning där "det kan vara bra att ha en helikopter". Det har jag till och med fått bekräftat av poliser när jag ringt och diskuterat saken med dem. Den störning det innebär står inte i rimlig relation till fördelarna. Flygförbud för alla helikoptrar utom ambulansflyg över innerstaden är det enda rimliga. Man behöver inte tåla mer oljud i stan än ute på landet för övrigt, precis samma regler gäller överallt.
Re: Re:
Sant, det skulle vara intressant att se dokumentation som säger att helikoptern har bidragit till något positivt över huvud taget i någon polisinsats inanför tullarna. Jag har ytterst svårt att tro att det kan påvisas. Den enda gången det fanns potential var för att jaga helikoptern vid värdecentralrånet i Solna men då var de för fega för att flytta en liten väska det stod "BOMB" på. Mycket trevligare att sitta och hovra över Östermalm och käka vetebullar och dricka kaffe.
Bor centralt och har så länge jag minns väckts av dessa dånande flygfän. Vad gör dom ??
Använd drönare istället, billigare och tystare!
helikopter som hovrar ovan taket.Helikoptern för mer liv än busarna på nere på gatan.
helikopterplågan
Relevanta frågor
- Har det varit sådana här störningar länge, eller är de relativt nya? Vad i så fall beror förändringen på? Det är förstås så att polisen har de argument de framför, men hur giltiga är de? - Kan man visa att det är effektivt? Är det säkert att det blir billigare, som någon tror sig veta? Vilka negativa effekter kan man vänta sig av att oljud från luften ersätter fler närvarande poliser bland folk, etc. Ta reda på vad forskningen säger och tro inte automatiskt på polisen - de är definitivt partiska!
- Varför är det snarast en vedertagen sanning att det blir många negativa sociala och hälsomässiga effekter av hög ljudnivå när det gäller trafik i staden och man har hygienregler för bostäder av detta skäl, om det är OK med oljud för att man bor i en stad?
Det vore väl bra om man försöker ifrågasätta lite innan man bara skriver en idé tagen från luften...
ambulanstransporter är dock ok.
Beslutstagerna ljuger om brottsbekämpning.
Mvh Jesper
Finn andra lösningar för brottsbekämpningen
En del av kommentarerna här är ganska naiva. Faktum är att helikoptrarnas bilder flera gånger bidragit till att lagföra grovt kriminella. Men nyttas måste ställas mot det besvär som bullret innebär. Det blir konstigt att samtidigt som många idrotter (skytte, flygsport, motocross) förbjuds eller drivs ut ut länet pga påstådda bullerproblem förväntas vi acceptera helikopterterrorn. Det finns idag fiullt användbara alternativ i form av eldrivna minihelikoptrar som orkar bära kamerautrustning tillräckligt länge för att vara taktiskt användbara av polisen. Chefen för polishelikoptrarna hänvisar till att det inte är juridiskt möjligt att använda sådana. Då säger jag till honom och till politikerna: LÖS UPPGIFTEN. Vi står inte ut.
(I och för sog tycker jag att polisen under 2014 varit mer återhållsam med stillastående helikoptrar över innerstaden än i fjol, men det kan ju vara en tillfällighet)
Anders
Den dagen någon av initiativtagarna till den här gruppen behöver akut hjälp hoppas jag innerligt att ni inte hunnit förstöra polisens möjligheter att hjälpa er...
Det räcker nu!
| This discussion has been closed. |
Re: Jacob
#18: Jacob - Jacob
Är du så kåt på att få överta en bullerstörd lägenhet?
Är det så att de blir så,då kommer du oxå fatta vad vi vill ha bort.