Helikopterupproret

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Helikopterupproret.

jocke

#26 Re: Jacob

2014-05-28 19:23

#18: Jacob - Jacob

Är du så kåt på att få överta en bullerstörd lägenhet?

Är det så att de blir så,då kommer du oxå fatta vad vi vill ha bort.

Karl Svensson

#27 Re:

2014-05-28 19:25

#17: -

Polisen har fått så mycket kritik för sin osynlighet att de har valt detta geniala grepp, ny syns de och framför allt h ö  r s de överallt och från morgon till kväll. Det är 100 % attityd och spel för gallerierna. Fotpatrullerande konstapel Björk löste fler brott på sin tid än alla de här helikoptrarna tillsammans.


Gäst

#28 Re: Jacob

2014-05-28 19:29

Cannonball

#29

2014-05-28 19:32

Svenska folket är så himla fördummat att det till och med gillar att få trumhinnorna intryckta av alla dessa nöjeshelikoptrar, till vilka även får räkna polisens.
Sune Quarling

#30 Re: Jacob

2014-05-28 19:35

#18: Jacob - Jacob

Men varför åker inte polisen ballong i stället? De spanar ju ändå inte efter brottslingar, utan har bara lajbans.

Vincent Wiberg

#31 Re:

2014-05-28 19:47

#3: Nalle -

Det är rätt, storstadsbon ska härdas, även då det är totalt onödigt (polisen har inte löst ett enda brott per helikopter). Varenda storstadsbo har trumhinnor som är inbuktade, häftigt, men ett eller annat år av livslängden går vi nog miste om.

Filip

#32 Re:

2014-05-28 21:44

#3: Nalle -

Det rör sig definitivt ofta om onödig flygning där "det kan vara bra att ha en helikopter". Det har jag till och med fått bekräftat av poliser när jag ringt och diskuterat saken med dem. Den störning det innebär står inte i rimlig relation till fördelarna. Flygförbud för alla helikoptrar utom ambulansflyg över innerstaden är det enda rimliga. Man behöver inte tåla mer oljud i stan än ute på landet för övrigt, precis samma regler gäller överallt.

Filip

#33 Re: Re:

2014-05-28 21:48

#31: Vincent Wiberg - Re:

Sant, det skulle vara intressant att se dokumentation som säger att helikoptern har bidragit till något positivt över huvud taget i någon polisinsats inanför tullarna. Jag har ytterst svårt att tro att det kan påvisas. Den enda gången det fanns potential var för att jaga helikoptern vid värdecentralrånet i Solna men då var de för fega för att flytta en liten väska det stod "BOMB" på. Mycket trevligare att sitta och hovra över Östermalm och käka vetebullar och dricka kaffe.

Filip

#34

2014-05-28 21:52

En enorm eloge till den som drog igång detta. Nu är det verkligen dags att få ett slut på dessa störningar en gång för alla. Det är bara att trycka på i alla kanaler och dra i alla trådar man kan.
Filip

#35

2014-05-28 22:02

Läser ett antal inlägg där folk har uppfattningen om att det gäller olika regler för störningar beroende på var man bor. Otroligt dumt! En störning är en störning oberoende om du bor på Stureplan eller i en liten stuga vid vägens slut. Det är bara ljudnivån det handlar om och en helikopter som hovrar över ditt hus lovar jag er kommer upp i bra mycket högre ljudnivåer än vad som är tillåtet någonstans i det här landet. Jag kan verkligen inte fatta hur någon kan käfta emot om en sak som denna, alla vill väl ha lugnt och skönt omkring sig?! Hur obstinat får man bli egentligen?
Filip

#36

2014-05-28 22:06

Kan inte initiativtagarna ta och trycka ut en annons i SvD/DN. Jag tror att det finns tusentals personer i Stockholms innerstad som gärna skriver under, de vet bara inte att upproret har startat.

Gäst

#37 Re: under vintern är den tydligen inte så nödvändig.

2014-05-29 06:49


Gäst

#38

2014-05-29 07:22

Endast i undantagsfall ska helikoptertrafik tillåtas i och över Stockholm. Nattetid totalförbud....
Bor centralt och har så länge jag minns väckts av dessa dånande flygfän. Vad gör dom ??
Erik Svensson Berg
Gäst

#39

2014-05-29 07:54

Använd drönare istället, billigare och tystare!

Johan

#40

2014-05-29 08:03

Jag bor och arbetar i innerstan och hör konstant oljud. Men ljudet som helikoptrarna ger ifrån sig är långt över alla rimliga nivåer. Ljudet sprids bra i luften och det spelar i princip ingen roll om jag är i Vitabergsparken och helikoptern över Norrtull. Jag vill återigen kunna slappna av i en park på helgen efter en veckas hårt arbetande.

Gäst

#41

2014-05-29 08:37

Bor på 5tr o jobbar inom sjukvården o ibland får man inte sova en blund pga
helikopter som hovrar ovan taket.Helikoptern för mer liv än busarna på nere på gatan.
Sherlock Holmes

#42 helikopterplågan

2014-05-29 17:08

Helikopterplågan ökade dramatiskt sedan fler helikoptrar köptes in för några år sedan. Gissningsvis använder polisen dem då i ökad utsträckning för andra ändamål än akut brottsbekämpning. Står helikoptrarna på backen är det svårt att motivera införskaffandet. De hovrar inte bara i innerstaden, ett annat svårt drabbat område är Spånga. Där har polisen för vana att "patrullera" Tensta, Husby och Rinkeby, gärna hovrandes över fältet mellan gamla och nya Spånga. Den som tycker att storstadsbor får finna sig i buller har rätt i att vissa typer av buller är ofrånkomligt. Trafiken ska fram, restauranger ska vara öppna, utryckningsfordon måste låta, skrik och skrål på gator och torg kan inte förbjudas, flygplan måste få passera osv. Men just helikoptrarna missbrukas. Vid nödvändiga insatser måste vi självklart tåla bullret. Det ska dock finnas regler för hur och när polisen har rätt att utsätta stans invånare för ihållande buller för att man vill "övervaka" något, läs: för att det är coolare att åka helikopter än att patrullera till fots eller åka polisbil. Ändamålet måste prövas mot olägenheten. Utöver att ha varit hårt drabbad i Spånga (även nattetid)har vi också noterat orimligt hovrande över Rålambshovsparken dagtid, utan att där pågår evenemang, eller har begåtts något brott.
BeeJoo

#43 Relevanta frågor

2014-05-29 17:53

När man hävdar att den relativt nya, ljudstarka helikoptern skulle ingå i att bo i en storstad och man får skylla sig själv om man flyttat in, krävs svar på ett antal frågor:
- Har det varit sådana här störningar länge, eller är de relativt nya? Vad i så fall beror förändringen på? Det är förstås så att polisen har de argument de framför, men hur giltiga är de? - Kan man visa att det är effektivt? Är det säkert att det blir billigare, som någon tror sig veta? Vilka negativa effekter kan man vänta sig av att oljud från luften ersätter fler närvarande poliser bland folk, etc. Ta reda på vad forskningen säger och tro inte automatiskt på polisen - de är definitivt partiska!
- Varför är det snarast en vedertagen sanning att det blir många negativa sociala och hälsomässiga effekter av hög ljudnivå när det gäller trafik i staden och man har hygienregler för bostäder av detta skäl, om det är OK med oljud för att man bor i en stad?
Det vore väl bra om man försöker ifrågasätta lite innan man bara skriver en idé tagen från luften...

Gäst

#44

2014-05-30 06:48

jag tycker att det är jättejobbigt med helikopter
ambulanstransporter är dock ok.
Knarkmissionen

#45 Beslutstagerna ljuger om brottsbekämpning.

2014-05-30 08:28

När droghandeln organiserades och legaliserades på öppen gata i Maria Prästgårdsgata 2008-2011 fanns aldrig övervakning med helikopter. Och aldrig kom polisen när jag ringde och anmälde öppet bruk och försäljning av alla sorters droger. För mera fakta kolla evt först video på You Tube under alias Knarkmissionen, eller skicka mailadress till knarkmissionen@hotmail.com . Maktmissbruket känner ingen gräns i Stockholm.
Mvh Jesper
Gäst

#46

2014-05-30 11:28

Jag undrar om människor i denna stad, har lite svårt att se sanningen i vitögat. Polisens helikopter ÄR till ER säkerhet. Har ni någon aning om varför den hänger och stör. Det kanske är okej att brottslingar begår värdetransportrån, eller att ungdomar förstör i förorterna. Polishelikoptern hänger och stör på grund av en anledning. Stör helikoptern er tillvaro är det synd, men piloterna sitter inte i sin maskin och tittar med på gårdarna och resonerar,"oj här är några som sitter och grillar, vi måste störa dem ". Skärp Er för gods skull.
Björn Hårdstedt

#47 Finn andra lösningar för brottsbekämpningen

2014-05-30 11:58

En del av kommentarerna här är ganska naiva. Faktum är att helikoptrarnas bilder flera gånger bidragit till att lagföra grovt kriminella. Men nyttas måste ställas mot det besvär som bullret innebär. Det blir konstigt att samtidigt som många idrotter (skytte, flygsport, motocross) förbjuds eller drivs ut ut länet pga påstådda bullerproblem förväntas vi acceptera helikopterterrorn. Det finns idag fiullt användbara alternativ i form av eldrivna minihelikoptrar som orkar bära kamerautrustning tillräckligt länge för att vara taktiskt användbara av polisen. Chefen för polishelikoptrarna hänvisar till att det inte är juridiskt möjligt att använda sådana. Då säger jag till honom och till politikerna: LÖS UPPGIFTEN. Vi står inte ut.
(I och för sog tycker jag att polisen under 2014 varit mer återhållsam med stillastående helikoptrar över innerstaden än i fjol, men det kan ju vara en tillfällighet)


Gäst

#48

2014-05-30 15:21

Om just 20maj var viktigt datum för underskrifter var det en miss att lokaltidningen ej publicerade uppmaningen förrän i det nummer som kom ut en vecka senare.
Kalle

#49 Anders

2014-05-30 15:37

Att människor kan vara så okunniga och egocentriska!! Polishelikoptern används mycket riktigt vid grövre brott och jakt på brottslingar. Men mycket vanligare är att den använd för sökande av bortsprungna barn, försvunna dementa äldre människor, bedöma bränder i fastigheter snabbt uppifrån, frakta personal, hjälpa sjöräddningen mm mm mm. Endast fantasin sätter gränser för vilka möjligheter som öppnas för att stävja brott och rädda människoliv med en helikopter i luften! Det är ofta sekunder som räknas och då är en centralt belägen helikopter i luften oslagbar!

Den dagen någon av initiativtagarna till den här gruppen behöver akut hjälp hoppas jag innerligt att ni inte hunnit förstöra polisens möjligheter att hjälpa er...

Gäst

#50 Det räcker nu!

2014-05-30 15:44

Alternativet jag använder är ett par Peltor hörselkåpor med radio i. Problemet är att jag inte hör telefonen då. Att använda tysta drönare istället för helikoptrar vore ju fantastiskt.. Det värsta är att anledningen ofta verkar vara att polisen använder helikopter när det är fotbollsmatcher, för att se eventuella bråk. Undrar om fotbollsklubbarna bidrar med bensinpengar till polisen för detta??? Jag stör mig på denna fabulösa oansvarighet från politikerna och polisen.