Låt 7-årige Zaki stanna i Sverige där han är född.

Quoted post


Gäst

#59

2013-11-09 21:26

jag blir så less på detta fruktansvärt illa behandlande av människor

Svar


Gäst

#61 Re:

2013-11-09 23:06:57

Men att vara av en nationalitet och att ha medborgarskap är inte samma sak

Jo, det är faktiskt exakt samma sak, i detta sammanhang.

Jag utgår från att båda Zakis föräldrar är algeriska. Det finns faktiskt en möjlighet att Zaki kan vara statslös om fadern är av en annan nationalitet (inte algerisk), som fadern inte kan föra vidare enligt sitt (det tredje) landets lagar, t ex pga att Zaki föddes utomlands. Komplicerat och det krävs bevis om detta är fallet. Det krävs också kunskap om både Algeriets och det tredje landets lagar.

Du tänker antagligen på att Zaki inte kan få ett pass. Ett pass är endast ett dokument som man kan använda som bevis att man har ett medborgarskap, men man kan vara t ex svensk medborgare enligt lag, utan att någonsin ha ansökt om ett pass. Du förlorar inte ditt medborgarskap för att du inte ansöker om ett pass - även om du aldrig haft något.

Jag har haft klienter från Iran och Algeriet som har haft oerhörda problem med att få ett pass från sitt hemlands myndigheter. Mycket svår situation. Men jag skulle inte försöka att plötsligt få dem registrerade som statslösa endast pga detta. Möjligen kan man försöka sig på argumentet (jag har försökt, och misslyckats) att deras nationalitet/medborgarskap inte är effektivt i praktiken ('de facto' statsöshet), detta är dock ett komplicerat argument som inte är erkänt av några myndigheter så vitt jag vet, definitivt inte av en myndighet som migrationsverket eller ens FN - eller ens av de som kämpar för statslösas rättigheter.

Jag skulle bli extremt förvånad om migrationsverket registrerat Zaki som statslös baserat på den information som givits. Detta är inte ett exempel på dåligt bemötande; det skulle troligen vara fel (enligt lag) av dem att göra detta. Att bli erkänd som statslös, i de länder där det ens finns en process, är en process och det krävs bevis.

Det finns massor av andra argument att använda i Zakis fall (som jag stöder helt och fullt), men utan mer information som visar att han befinner sig i den typ av situation som jag beskrev ovan (paragraf 3) finner jag det ytterst osannolikt att han skulle vara statslös.