Bort med aversiv hundträning från TV!

Quoted post

Maria

#24 Re: Re: Re: Re:

2013-11-05 08:13

#22: Blandrastik - Re: Re: Re:

Nu är jag jobbig. Men OM man ändå hamnar i en situation som hunden inte kan hantera. Till exempel, min hund är med mig på jobbet och då måste jag gå igenom stadsskogen där vi möter allt från cyklister, skrikande barn och andra hundar. Om en hotfull situation skulle uppstå, hur löser man ett sådant läge utan att korrigera hunden?

Svar

Sikta

#25 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-05 09:08:15

#24: Maria - Re: Re: Re: Re:

Man gör det som krävs i situationen för att det ska bli hanterbart och säkert för alla inblandade (jämför med brandsläckning) sen går man hem och tar sig en rejäl funderare på hur man framöver ska lägga upp träningen för att liknande situationer ska funka i fortsättningen. Förslagsvis lägger man då upp ett träningsprogram som bygger på att man börjar i enkla situationer där hunden har en chans att lyckas och lära sig vad som är önskvärt och lönsamt, och sen gradvis lägger på svårare och svårare störningar. Misslyckas hunden backar man i träningen. I brandsläckningssituationer sker ingen eller högst begränsad inlärning.

 

Att träna belöningsbaserat istället för aversivt är inte det samma som fri uppfostran, eller att lägga över allt ansvar på hunden att göra rätt, eller att man inte har någon som helst ordning och reda.


Gäst

#26 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-11-05 09:18:17

#24: Maria - Re: Re: Re: Re:

Maria: Om man hamnar i en situation som är för svår för hunden, öka avståndet så mycket det går och använd motbetingning. Men framför allt börja med att förebygga detta genom träning, kolla på skvallerträning. Du kan säkert googla fram det, annars finns det beskrivet i boken "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält under rubriken "Det är fint att skvallra". Metoden kan användas på alltifrån rädda, arga eller överglada hundar och går ut på att man gör sig själv till en större resurs än omgivningen så att hunden alltid väljer än själv, att man ger hunden en tydlig uppgift så att den vet precis vad den ska göra i en given situation och slutligen att man ger trygghet och bekydd så att den inte känner att den behöver fly eller försvara.