FyrverkeriBegränsningar

Quoted post

Pangellipang

#204 Löjligt

2013-10-17 08:46

Förbud förbud förbud förbud
Det finns alltid gläjdedödare. Att använda pyroteknik är inte farligt om man gör det rätt. Sedan många år är smällare förbjudna i Sverige. Satsvikterna är små och det är kanske ett par gånger per år det skjuts fyrverkeri.
Sedan detta med hundägare som klagar. Fan, lär hunden att det kan smälla. Jag har flera bekanta som har hund. Dom har lärt hunden att det inte är farligt och när det är nyår är deras hundar nyfikna och står i fönstret och tittar och lyssnar.
Skärpning alltså. Sluta döda all gläjde.

Svar

Tomas

#206 Re: Löjligt

2013-10-17 20:01:07

#204: Pangellipang - Löjligt

är inte fyrverkerierna i sig som är dummt, tycker själv det är vackert osv att titta på fasten jag har en extremt skotträdd hund, problemet är folk som inte kan hålla sig till att skjuta en viss tid per år ... och det är DE som är glädjedödarna inte de som försöker få begränsningar på fyrverkerierna, runt mig så skjuts det i veckotal både INNAN och EFTER nyår och valborg etc .. ibland kan det pågå i månader om de har riktigt gott ställt med pengar .. håller de sig till tiderna som är utstakade och accepterade att det ska skjutas så är det säkerligen ingen som klagar, men när det ska skjutas så länge både innan och efter blir det ett problem, och det är inte bara hundar som är skotträdda, min far har kossor som är livrädda när det smäller .. försök lära dem att bara acceptera att det smäller du, känner folk med hästar som också blir livrädda... det finns fler problem än hundar.. sen har vi även flyktingar i landet som kommer från krigshärgade områden som också kan vara totalt livrädda när det börjar smälla ... sluta se livet i din egen lilla bubbla och ta reda på lite hur mycket du skadar när du skjuter istället för det flyktiga lilla nöjet du har i de sekunder som du får se lite gnistror på himlen...


Gäst

#226 Re: Löjligt

2013-10-20 23:05:35

#204: Pangellipang - Löjligt

Lite mänsklighet vore inte så dumt, Tala om för mig hur man kan lära en hund som varit rädd sedan valp, att inte vara rädd när det smäller och bombar ute? Och du, det är inte bara HUND ÄGARE som klagar många barn familjer, äldre tycker inte detta med smällare är så roligt.