Bevara Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik

Quoted post


Gäst

#1

2013-09-11 19:37

Sverige är i stort behov av att bibehålla och helst rejält öka den naturvetenskapliga kompetensen varför dessa Nationella Resurscentra måste finnas!

Svar

Gunnar Hallberg

#2 Re: Bevara Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik

2013-09-11 21:52:25

#1: -

Hur har de tänkt?

I Sollentunas kommunala skolor har vi kompetensutvecklat alla våra ca 130  naturvetenskapslärare med hjälp av resurscentrumen i Biologi, Fysik och Kemi genom föreläsningar, litteraturstudier, praktiska övningar och hemuppgifter att prova  med egna elevgrupper mellan kursdagarna. Tack vara medverkan från de olika nationella resurscentrana får vi bredd, djup, aktualitet och kapacitet. Utbildningsmodellen avsågs kunna användas i andra kommuner också.  De nationella resurscentrana producerar konkret arbetsmateriel, håller alldeles utmärkta korta lärarkurser med senaste nytt på utbildnings- och forskningsfronten samt bidrar som våra lärares metodikstöd och bollplank.

Informationen på skolverkets webbsida idag 11 september angående förändringen av resurscentra för NV och teknik är kort, oklar och tidsmässigt oerhört forcerad. Att fortsätta den nyss påbörjade banan och samla in och bedöma ansökningar från universitet och högskolor som hinner med för att inom en månad fatta beslut och verkställa närapå omedelbart vid årsskiftet verkar inte bara optimistiskt.

Det är helt enkelt korkat!

Den gamla skolöverstyrelsen lades ned när den blev för dyr och stor. Jag tycker att skolverket forcerade arbetsmetoder för skolutveckling genom avveckling borde börja tillämpas på verket självt. Generaldirektören bör avgå. Om det är regeringsdirektiv som tillämpas i detta fall, kan ju ministern fundera på om storleksordningen hundratusen lärare verkligen vill rösta på folkpartiet i kommande riksdags- och kommunalval.

Utveckla hellre stödet till oss lärare i Naturvetenskap och teknik, men avveckla det inte! Hos oss i Sollentuna måste vår pedagogiska personal vara på topp varje dag året runt.Våra elevers kunskapsresultat är på stadig vandring uppåt. Tänk om skolverkets handläggare vore okej åtminstone någon dag så skulle kanske fler svenska elever kunna höja sin naturvetenskapliga färdighet.

Gunnar Hallberg, lärare vid Naturskolan i Sollentuna, lärare i kemi och biologi, mSc och snart även Msc i utomhuspedagogik, personalfortbildare inom Naturvetenskap och Teknik i Sollentunas kommunala skolor

kontaktuppgifter på webbsidan: naturskolan.edu.sollentuna.se