Stoppa sköldkörtelskandalen

Sophie

/ #4 kombinationsbehandling

2017-02-12 10:54

Hej,

Jag har kombinationsbehandling levaxin och liothyronin och råkade för det felaktiga preparatet. Jag fick reda på det på TV. Då hade jag mått dåligt sedan i höstas, när jag började använda den felaktiga medicinen. Jag vill precisera att medicinen var felaktig på så sätt att effekten fördröjdes vilket medförde en växling av tillstånd mellan hypo och hyper-symptom och rubbning av dygsrytm. Jag gick till läkaren flera gånger december-januari, innan jag såg TV-programmet, men tyvärr får man ingen hjälp och man känner sig inte tagen på allvar. 

Ett annat problem med levaxin och liothyronin, främst med liothyronin, är att tabletterna egentligen endast är delbara i 2 delar. Det går med andra ord inte att få rätt behandling om man behöver en dos på liothyronin som är mindre än 10 microgr. Jag efterlyser ett sådant preparat. Jag har fått för svar av läkaren att det inte finns, inte ens på licens, men jag vet att det finns i Europa (cynomel). Jag upplever att behandlingen är medeltidsaktig, med tanke på dagens kunskap och möjligheter.

MVH,

Sophie