Fyrverkeriuppror


Gäst

/ #3176

2016-01-06 12:25

Min hund klarade nyårsafton 15/16 relativt bra tack vare att vi var förberedda ute på landet. Fyra dagar senare var vi ute och gick på en allmän central väg där många rastar sina hundar. Han brukar gå lös, sköter det exemplariskt, denna kväll hade jag som tur var honom kopplad. Plötsligt avfyrades massor med fyrverkerier bara 50 meter in från vägen. Det brann och smällde runt och över oss. Denna stora annars lugna hund flippade ur totalt och fick panik, kastade och tvinnade sig i kopplet på marken, skrek, hoppa och klättrade upp på mig. Biltrafiken rusade brevid oss. Jag gjorde allt för att hålla mig lugn och gå därifrån oberörd för att inte bekräfta hans skräck för det som hände. Det visade sig vara ett gäng vuxna som hade jobbat på nyår och nu tog sig friheten att skapa ett eget nyårsfirande. Fyrverkerier är vackert, men det gör sån enorm skada för djuren. Bara att se hur skräckslagen min hund blev fördes mina tankar till alla de djur i skogen som inte har en aning om vad detta är. Kor har fått avlivas, hundar har fått avlivas, katter har sprungit bort, min vän smällde tidigare av sig två fingrar, är det värt det?
Kan man åtminstone inte förbjuda allt annat smällande än ett arrangerat fyrverkeri som kommunen sköter på EN plats ENDAST på tolvslaget vid nyår?