Ja till Gruva i Jokkmokk

Nej till nya gruvor i Norrbotten

/ #39 Gruva som arbetsplats

2015-11-10 01:53

Förstår inte varför gruvor är en så helig ko här i Norrbotten. Det är ju inte så att mänskligheten här uppe flyttar och försvinner bara för att det finns för lite gruvor. Människor hittar andra arbetsmöjligheter precis som i andra delar av landet och världen där det inte finns gruvor.

Förstår inte heller varför folk har fått för sig att gruvor är en bra arbetsplats?Jag känner många som jobbar och har jobbat i Gällivare och Kirunas gruvor. Enligt dem är det en rå och skitig arbetsplats där de anställda dessutom riskerar sin hälsa både vad gäller olyckor och luftkvaliten. För att inte tala om att arbetsgivaren struntar i de anställdas hälsa när de försöker smyga och komma undan med tillbud som händer på arbetsplatsen. Arbetsuppgifterna är hemskt enformiga,  t ex lastbilschafförernas; köra ett par hundrameter fram, plocka upp grus, dumpa några hundra meter bort köra fram igen, plocka upp mera grus och så vidare större delen av  skiftet. De som har slutat väljer ofta en socialare och mer varierande sysselsättning. Enda anledningen till att de jobbar där de som är kvar är underjordstillägg samt ledigveckor. Detta är något man måste vara medveten om när man söker sig till denna arbetsplats eller uppmanar andra att göra det. För och nackdelar.

Persoligen är jag mest emot en ny gruva då naturen och respekten för samernas önskemål går före kapitalisters och enskilda människors hopp om en tillfällig arbetsplats. Vi har redan flera gruvor som jag tycker räcker. Norrbotten kan utveckla sitt näringsliv så att det blir mer varierande.