Ja till Gruva i Jokkmokk

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Ja till Gruva i Jokkmokk.

F.d Jokkmokkare

#26 Riktigt bra!

2013-10-24 18:21

Tycker det här är ett riktigt bra initiativ! Speciellt eftersom "nej-sidan" är den som stått i fokus i media. Ja-sägarna måste också synas mer!
Inte bra

#27 Re: Jimmy

2013-11-05 21:04

#9: - Jimmy

Vattenfall har bara gjort Jokkmokk gott och gör det ännu som en av kommunens största arbetsgivare.

Snacka om vad regeringen gjort istället när dem styrde om skatten från kraftverken från Jokkmokk till Stockholm....

Snacka om att då sittande kommunalråd tackade nej till en viss ägarandel av Akkats kraftverk......

Så less på att folk kastar skit på det företag som byggt upp kommunen och håller den flytande än idag så kolla upp dina fakta innan du snackar...


Gäst

#28 Re: Re: Jimmy

2013-11-06 09:30

#27: Inte bra - Re: Jimmy

Håller helt med, fan vad folk klagar på vattenfall, dom har gjort mycket för kommunen och gör fortfarande, vad hade vi varit utan dom? Kan då tillägga att jag själv är "vattenfallsbarn" uppvuxen i den sk "byn som försvann" byn som uppkom pga vattenfall och försvann med vattenfall, vilket alla från början visste skulle hända. Byn hade som mest 3000 invånare, ingen speciellt liten by. Jag har inte kvar mina rötter, inget sk "föräldrahem" att komma tillbaka till, men är jag bitter? NEJ, har haft en otroligt bra uppväxt, massor med roliga minnen. Hur står del av våra kommunmedborgare jobbar idag åt vattenfall eller gruvor? Är nog väldigt många.


Gäst

#29

2013-11-16 19:58

Jokkmokk ska väl leva vidare, då måste det till jobb för dom som ska bo där!
gäst

#30 Nej till gruvan

2013-11-28 08:22

Varför ska man bygga en gruva där utländska företag får komma in i Sverige och förstöra vår natur för egen vinnings skull? Det hjälper endast Beowulf. Har sett många kommentarer om att "Det är bara 0.025 % av marken som gruvan kommer att vara på i kommunen. De 0.025 % är för mycket. "En gruva ger arbetstillfällen", ja det kan jag hålla med om. Men vafan när gruvan inte längre är brukbar då? Då försvinner arbetstillfällen och er s.k. framtidstro är återigen nere. Låt naturen vara och tänk långsiktigt för naturen. Inte för arbetstillfällen och att ni bara är 5000 personer i er kommun.
Johan

#31 Engagemang

2013-11-28 16:50

Gruvan måste stoppas till varje pris, tips på hur man kan engagera sig?
Inte bra

#32 Re: Engagemang

2013-12-03 17:51

#31: Johan - Engagemang

Varför måste gruvan stoppas till varje pris?

Utveckla......


Gäst

#33

2013-12-13 19:56

Jag fattar inte varför det ska va sånt tjafs om att starta en gruva. Vi behöver mer arbetstillfällen här i Norrland. Jag jobbar själv i gruva... en bra arbetsplats...

Gäst

#34

2014-02-10 16:46

mera jobb

Gäst

#35 Re:

2014-02-10 16:47

#33: -

jag håller med dig ,, vi måste ha jobb


Gäst

#36

2014-02-12 10:33

Protestera genom att sluta använda produkter med järninnehåll!

Gäst

#37

2015-10-10 20:52

Vill att Jokkmokk skall bli nästa Kiruna!

Gäst

#38

2015-10-13 07:56

Vill att Jokkmokk ska leva
Nej till nya gruvor i Norrbotten

#39 Gruva som arbetsplats

2015-11-10 01:53

Förstår inte varför gruvor är en så helig ko här i Norrbotten. Det är ju inte så att mänskligheten här uppe flyttar och försvinner bara för att det finns för lite gruvor. Människor hittar andra arbetsmöjligheter precis som i andra delar av landet och världen där det inte finns gruvor.

Förstår inte heller varför folk har fått för sig att gruvor är en bra arbetsplats?Jag känner många som jobbar och har jobbat i Gällivare och Kirunas gruvor. Enligt dem är det en rå och skitig arbetsplats där de anställda dessutom riskerar sin hälsa både vad gäller olyckor och luftkvaliten. För att inte tala om att arbetsgivaren struntar i de anställdas hälsa när de försöker smyga och komma undan med tillbud som händer på arbetsplatsen. Arbetsuppgifterna är hemskt enformiga,  t ex lastbilschafförernas; köra ett par hundrameter fram, plocka upp grus, dumpa några hundra meter bort köra fram igen, plocka upp mera grus och så vidare större delen av  skiftet. De som har slutat väljer ofta en socialare och mer varierande sysselsättning. Enda anledningen till att de jobbar där de som är kvar är underjordstillägg samt ledigveckor. Detta är något man måste vara medveten om när man söker sig till denna arbetsplats eller uppmanar andra att göra det. För och nackdelar.

Persoligen är jag mest emot en ny gruva då naturen och respekten för samernas önskemål går före kapitalisters och enskilda människors hopp om en tillfällig arbetsplats. Vi har redan flera gruvor som jag tycker räcker. Norrbotten kan utveckla sitt näringsliv så att det blir mer varierande.

DELAKTIG

#40 Re: Jimmy

2016-02-18 14:58

#9: - Jimmy 

 Den svenska minerallagen ändrades 1993 i samtliga nordiska länder. I Sverige tog man bort bestämmelsen att staten skulle äga 50% av den hittade malmen. Bakgrunden var att inga bolag ansåg det värt besväret att leta efter malm med en sådan bestämmelse. Efter ändringen har prospektering sysselsatt flera tusen personer. Nya gruvor har öppnats. Detta ger skatteintäkteer till stat och kommun samt multiplikatoreffekter ut i samhället. Alternativet är att vara stolt ägarre till något som ligger dolt i marken.

Norge subventionerar letning efter olja med 78% av den nedlagda kostnaden, men tar c a 75% skatt från produktionen. Så länge sannolikheten för att mer olja hittas än som tas upp fortsätter den konstruktionen. Det finns en del som surar om det just nu när priset är lågt.

 Vill man ha del av avkastningen från gruvan kan man köpa aktier i bolaget Beowulf Mining, deras svenska ägarandel ökar nu snabbt, från drygt 10% till över 40% på ett år. Kommunen kan köpa, men bör kanske inte spekulera i aktier? Jokkmokks Allmänning bör absolut köpa om man tror på malmprisernas utveckling i framtiden.

Björkholmen rymmer kanske 400 milj ton malm. En del tror mer. Det fina är att det är en väldigt ren malm. Priset på den kommer kanske t o m vara högre än det LKAB får ut. Gruvan kommer att vara billig i drift som Aitik.

Järnvägen ut från gruvan ger möjlighet för andra att ha nytta av. Att renarna får gå över en viltbro till andra sidan rälsen, vad är problemet med det? Inte är en järnväg ett hot, men kanske en möjlighet för turismen?


Gäst

#41

2016-02-18 16:51

För att utveckla och bibehålla Lappländsk gruvnäring!
D

#42 Re: Pantad

2016-02-18 16:56

#3: jonte -  

 Verkar tyvärr vara du som är pantad..

1.

Det skrevs att något måste hända i kommunen för dens överlevnad, tex en gruva ELLER något som lockar turister.

2.

Det stod även i texten att "de tillfälliga arbetena" du pratade om skulle vara i 14 år som dessutom är jävligt lågt räknad. Är fyndigheten så stor som Beo mfl tror så kommer jobben och skatteintäkterna vara i 60 år..

 

Men flytta du och lycka till


Gäst

#43

2016-02-18 20:30

Svensk ekonomi behöver verkligen dessa arbetstillfällen

Gäst

#44

2016-02-18 20:32

Jobb. Jobb. Jobb

Gäst

#45

2016-02-18 20:51

Känns inte så bra att slarva bort en så här pass bra chans för vårat gemensamma samhälle att generera jobb och skattepengar.

Gäst

#46

2016-02-18 21:17

Jag tro på mineraler i en nära och långtgående framtid, jag är för decentralisering och tycker stat/landsting ska satsa mer i obygden, Norrlands skogar och gruvor har BYGGT landet!!

Gäst

#47

2016-02-18 21:58

Det är synd om människan

Gäst

#48

2016-02-19 08:19

Har bott en längre tid utanför Jokkmokk men tyvärr var vi tvungna alla i familjen att flytta från Jokkmokk finns inga jobb att få nu förtiden.

För tillfället jobbar vi i Kiruna & trivs här...saknar bara min familj & vänner där

Vi är säkra på att en gruva i Jokkmokks kommun skulle göra så stor positivt skillnad för oss alla där.
Vi måste tänka framåt i tiden och inte vara i nuet.

Håller tummarna att regeringen fattat ett bra beslut så vi kan flytta hem igen.

Mvh Mattias med familj

Gäst

#49

2016-02-19 13:14

Ja till Gruva i Jokmokk

Gäst

#50

2016-02-19 13:15

Ja till Gruva i Jokkmokk