Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

SCHULT

/ #252 Nobel stiftelsen och Stockholm mest synliga läge ...

2014-12-07 18:10

Jag kan inte förena å ena sidan en privat stiftelse (som själva bestämmer hur de bl.a. utformar sina fester), och å andra sidan argument och anspråk (endast värda ett land och kung) på Stockholms mest iögonfallande plats för ett skryt-bygge till påstådda "allas" glädje.

Jag begär att Stockholmare/Svenskar får rösta om platsen på Blasieholmen's användning.

 

Själv tycker jag att om Nobelstiftelsen har råd (och mage) att bygga ett sådant skryt-bygge så får de göra det på en plats en god bit utanför centrala Stockholm.

Inget i A. Nobels testamente säger dessutom någonting om VAR hans pris skall utdelas - bara vilka instutitioner han önskar utnämner pristagarna.

I detta sammanhang är det värt att notera att A. Nobel är född i Stockholm men som 9åring flyttade till St Petersburg, som 18åring flyttade till USA, senare till Paris, byggde fabriker i Stockholm, Hamburg, New York, California, skrev sitt testamente i Paris och dog i SanRemo i Italien - och att det i Karlskoga redan finns ett Nobel Museeum ...