Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Michael

/ #193 Re: Re: Re: Re: Som av en slump???

2014-06-09 19:04

#190: Insatt - Re: Re: Re: Som av en slump???

Hahaha. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men jag väljer att skratta.

"Är hens anledningar mindre värda än dina?" skriver du också, på tal om anonymiteten bakom hemsidan. Du menar uppenbarligen att det är höns som ligger bakom hemsidan,och det beskedet förvånar mig inte. Dock undrar jag varför du använder det engelska ordet för att beskriva dina åsiktsfränder?

Jag hoppas innerligt att du inte sitter i beslutande position eller förbereder beslutsunderlag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hen

Tips! Du behöver verkligen lära dig saker.

Ja, jag förstår att det skiljer på upphandling och koncessionsavtal. Om lagen gör samma tolkning som ni gjort kommer vi att märka. En person som inte vet vad HEN håller på med väljer bort upphandling. Den som vet vad man håller på med använder en upphandling som stöd och verktyg för att få ett så bra resultat som möjligt. Dock så kräver detta att man är duktig på att beskriva objektiva effektmål mm, vilket kräver sin kompetens.

Ni hänvisar gång på gång att ni inte behöver upphandling. Detta föder direkt kopplingen till korruption. Varför väljer ni att gå runt LoU? Varför väljer ni ett sätt som kommer att tas bort 2016 för att det missbrukas? Det missbrukas inte av personer som gör det för beställarens bästa. Men berätta gärna, på vilket sätt gynnar det kommunen och dess invånare att ni kringgår LoU med ett koncessionavtal?

Jag kan långt ifrån juridik bäst, men jag är väldigt bra på att upphandla och skriva avtal. Ser jag på det som ni producerat så är det väldigt lätt att hitta brister.

Med ditt resonemang ska vi skapa ett par extra kärnkraftreaktorer också? Det finns inte direkt någon konkurrens där? Du verkar tydligen missat att beskriva det man ska göra ur ett målperspektiv. Målstyrning är det som får organisationer att lyckas eller misslyckas. Vad är det du vill uppnå med din konkurrens? Tolkar jag dig rätt är du ute efter lägre pris. På det sätt som ni skrivit avtal mm så finns det INGA som helst garantier för att E.ON skulle vara billigare än Fortum. Är du så naiv att du inte tror att E.ON jagar vinster? Energisektorn är inte alls lika lönsam som den var förut. Tror du att ett tyskt bolag bryr sig om Täbys invånare?

Hagby är en bra plats att lägga kraftverk på eftersom där redan ligger en soptipp och inte så många bor i närheten.Dit körs också avfall som kan eldas i pannan och då inte behöver transporterasvidare, vilket i sig är bra av miljöskäl.

Vilka miljöskäl då? Era underlag är ju minst sagt bristfälliga. Vem/vilka gynnar det att bygga ett gigantsikt kraftvärmeverk i Täby? Knappast oss invånare, men överbevisa mig gärna...

I Täby står redan flera oljepannor och ryker och ur miljösynpunkt är det bra om dessa kan avvecklas. Fortum har inte gjort ett skit för att bygga ut fjärrvärme i Täby förrän kommunen själv togtag i saken. När Fortum riskerar konkurrens, så fick de eld i baken för att förekomma detta. Redan det visar på hur bra det är att få in en aktör till på fjärrvärmesidan.

Sedär! Äntligen börjar vi närma oss den sanna anledningen till allt detta! Tack!

Jo, det är verkligen mycket bättre att ersätta Fortums monopol med E.ONs monopol som direkt skadar natur, hälso och miljö och där vi tar 75% av kostnaderna för infrastrukturen i hopp/tro om att E.ON vill göra mindre vinst än Fortum.... Tack.. Du får mig verkligen att känna mig trygg i att ni vet vad ni håller på med.

Varför inte ta 100% och sedan utsätta Fortum och E.ON för sann konkurrens i en upphandling? Ge mig gärna objektiva beslutsunderlag till detta där ni RÄKNAT på olika scenarier innan ni tog beslut...