Giftstopp Norrort - Nej till avfallseldat kraftvärmeverk i Täby

Insatt
Gäst

/ #190 Re: Re: Re: Som av en slump???

2014-06-09 12:36

#182: Michael - Re: Re: Som av en slump???

Att du inte vet vad du pratar om visas av att du klagar på att politikerna i Täby "saknar kompetens att göra upphandlingar" när det inte är fråga om någon upphandling. Avtalet mellan kommunen och Eon är ett koncessionsavtal och ingen upphandling. Det är fråga om juridik. Men folk här verkar redan ha bestämt sig för att politikerna är korrumperade och anser att de själva vet bäst, säkert tycker du att du kan juridik bäst också.

"Är hens anledningar mindre värda än dina?" skriver du också, på tal om anonymiteten bakom hemsidan. Du menar uppenbarligen att det är höns som ligger bakom hemsidan, och det beskedet förvånar mig inte. Dock undrar jag varför du använder det engelska ordet för att beskriva dina åsiktsfränder?

Apropå argument för ett kraftvärmeverk i Hagby, har jag tidigare skrivit att jag är för ett kraftvärmeverk i Hagby för att det är förutsättnngen för att ytterligare en fjärrvärmeleverantör skall kunna etablera sig i Stockholmsregionen. Det är inte lönsamt med små pannor och små nät utan det behövs en större anläggning för att kunna bli konkurrenskraftiga. Om ytterligare en stor fjärrvärmeaktör etablerar sig här, är detta ägnat att bryta Fortums monopol på fjärrvärme i Storstockholmsområdet. Fortum tar höga priser och gör mångmiljardvinster och vi konsumenter får betala. Det behövs konkurrens i den branschen.

Hagby är en bra plats att lägga kraftverk på eftersom där redan ligger en soptipp och inte så många bor i närheten.Dit körs också avfall som kan eldas i pannan och då inte behöver transporteras vidare, vilket i sig är bra av miljöskäl.

I Täby står redan flera oljepannor och ryker och ur miljösynpunkt är det bra om dessa kan avvecklas. Fortum har inte gjort ett skit för att bygga ut fjärrvärme i Täby förrän kommunen själv tog tag i saken. När Fortum riskerar konkurrens, så fick de eld i baken för att förekomma detta. Redan det visar på hur bra det är att få in en aktör till på fjärrvärmesidan.

Fortum håller sig f.ö. inte alls borta från konflikter med Täby. Kollar man med lantmäteriet så ser man att de har lagt in ansökningar om att lägga fjärrvärmeledningar parallellt med kommunens ledningar, så deras intresse av att hålla en god relation till kommunen verkar inte särskilt stor. Man vill i stället konkurrera med Eon och kommunens bolag för att försvåra etableringen av konkurrenter. Men det torde redan ha lett till lägre pris på fjärrvärme i Täby, så man ser att konkurrens gör nytta.

Det vore olyckligt om tillkomsten av konkurrenter till monopolföretaget skulle stoppas på grund av bypolitiker som inte ser längre än vad näsan räcker. Men "not in my backyard" är ett argument som alltid dyker upp när något som är besvärigt skall lokaliseras.