Stoppa sköldkörtelskandalen


Gäst

/ #183

2014-02-07 16:05

Bra initiativ!Jag insjuknade i hypotyreos 2007. Under julen kollapsade jag och dagen därpå sökte jag hjälp i vårdcentralen. Det togs prover i men allt såg ok ut, enligt läkaren. Hon hade många gissningar på vad mina symptom kunde bero på (jag tappade minnet, håret, kollapsade osv.) Jag fick besked att det kunde röra sig om tidig alzheimers då jag var under 40 år när jag blev sjuk. Efter hjärnundersökningar konstaterades det att så inte var fallet. Men jag blev allt sämre medan de otaliga läkarbesök pågick. Läkaren påstod att jag tar droger eftersom jag var så trött. Jag har aldrig använt narkotika men blev ej trodd. I april 2008 bestämde jag mig för att söka hjälp i en privatmottagning. Efter två veckor fick jag Levaxin och min väg tillbaka till livet kunde börja. Under de månader jag gick hos vårdcentralsläkare hade jag ingen ersättning från Försäkringskassan eftersom mina symptom var så diffusa. Jag hamnade hos kronofogden. Pengarna kom retroaktivt men då var det försent att reparera den ekonomiska skadan. Den vården vi erbjuds på vårdcentraler är undermålig och det är skandal att man måste söka hjälp på privata mottagningar som är ofta ett dyrare alternativ. Mvh Sari Hammer