Flytta ut godstrafiken från Lommabanan


Gäst

/ #16

2014-01-27 20:14

Arbetar med ADR frågor ( transport av farligt gods). Jag funderar kraftigt på hur en politiker kan blunda för att transport av farligt gods på Lomma banan. Jag har stått och läst på de olika gods vagnarna för att se vad vagnarna innehåller. Enligt lag så måste detta uppges på ADR skyltarna på tågvagnarna. Den mängd som transporteras på vissa tågset kan lätt utplåna större delen av Lomma. Ett exempel= "en" tågvagn kan innehålla så mycket som "fem" tankbilar med släp. Och det blir många tankbilar på ett tågsett. Undrar om politikerna vill ha tankbilar med bensin eller olja körandes genom centrala Lomma ? Om nej varför då tåg som innehåller fem gånger så mycket per vagn? Tåg genom Lomma Ja men bara pågatåg. Ta godstågen utanför så kan hela Lomma sova lugnt på kvällarna. Titta gärna på youtube där det finns fina exempel om vad som händer då ett godstågen spårar ut i en stad( detta använder jag när jag utbildar tankbilschaufförer).Har räknat på ett senario och kom med lätthet fram till att tar du all räddnings tjänst i Skåne så kommer detta inte räcka för att få en brand/olycka under kontroll inom rimlig tid.