Stoppa den nya busstaxan i Uppsala

Karro

/ #225 Re: #224

2014-01-20 21:07

Blir så himla irriterad när jag läser din kommentar.
JA, det funkar i Sthlm gör att det infördes på 70-talet och för att de har tunnelbana.
Långpendlare kan göra avdrag för sina resor, det kan inte stadsbor eftersom de inte kommer upp i den summan.
Många av er säger att det är för dyrt för er att bo i Uppsala ändå tycker ni på fullaste allvar att vi ska betsla lika mycket för att resa ca 1 mil tur och retur som 20 mil.
Ni är också väldigt många som påstår att vi ska cykla. Det är VINTER och snö ute, så NEJ, jag tänker inte cykla. Om alla stadsbor skulle cykla så skulle busschaufförerna bli arbetslösa och ni skulle aldrig få till en prissänkning.
Vi vill att det ska vara rättvist! Ni vill bara ha det som gynnar er utan att tänka på andra.
Vi får INGENTING för den enorma prishöjningen på 50%.
Inga fler säten, inga fler bussar.. Ingenting. Ni ska få resa långt OCH få det billigt. För oss blir det lika dyrt som att ta bilen, då kan vi lika gärna göra det. Slipper vänta på bussen, slipper ståplats osv.
Vi har dessutom gjort ett AKTIVT val att bo och arbeta på samma ort, då ska inte vi behöva drabbas för att ni som valt att pendla ska få det billigare. Ni skulle också reagera (hoppas jag) om de ville höja ert busspris med 50%.
Tänk dig för innan du uttalar dig!
Och NEJ det blir inte dyrare med bil. Skatt och försäkring betalar jag ändå eftersom vi äger en bil men har valt att resa kollektivt pga att nuvarande pris är lönsamt och med tanke på miljön!!!!