Ja till Gruva i Jokkmokk

Dennis

/ #16 Re: Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

2013-09-03 14:48

#15: Linnnea - Re: Olika näringar är en viktig del i varje kommun.

 

Jag stoltserar inte med något förutom att jag håller hårt i att man koexisterar i landet. Du drar upp att vi är två folk det stämmer enligt FN's urfolks rättsliga syn är vi två folk i Sverige vissa kallar oss andra för kolonisatörer eller ikke svenskar eller att vi rent våldtar samernas land.

Rent historiskt har många krig handlat om sådana ämnen där en grupp attackerar den andra halva min släkt dog ut pga att Hitler tog makten och gjorde judar till de onda och nu gör du mig till den onde. Vi har ett land där två folk ska koexistera eller att ett av dem bryter sig ur och ber alla som bor i Norrland/lappland/Jokkmokk att flytta till sitt eget land. Detta för mig känns väldigt nära den delen av min släkt som dog i andra världskriget.

Detta handlar inte om att jag vill ha gruvor överallt för att jag är en girig ikke svensk ikke något indirekt då min far var tysk min mor svensk. Krigen skapar offer överallt. Jag är för fortsatt undersökning i Kallak området för att de uppmätt väldigt bra material och mängden finns möjligen där.

Jag hoppas att alla parter kan koexistera i framtiden och om det är så pass stort att Sveriges LKAB gör gruvan för Sametinget kan kräva det indirekt så som jag läst deras rättigheter. Jag hoppas inte att man vänder ryggen till gruvan för det är en del av vår kultur samer som svenskar har jobbat i gruvor tillsammans genom generationer. Bara för att det är ett utländskt prospekt bolag som lägger miljoner för att undersöka betyder inte att den inte blir en svensk tillgång.

Om prospekt bolaget inte hittar något mer så är de miljoner som spenderats in i svenska ekonomin som båda folken är inkluderade i.

Det finns slag som är värdiga att slåss för Kallak anser jag inte som ett sådant slag behovet är stort och framtiden behöver det. Nu är jag som sagt bara för Kallak som prospekt om mängden eller kvaliteten av malmen faller faller även min tro på att det är en framtida gruva.

Så där ligger det till indirekt är jag inte utav samiskt blod, jag är inte utav Svenskt blod, inte heller tyskt blod. Jag är en av miljoner andra som egentligen borde skjutas då vi indirekt inte hör till någonstans. Inte Rasren helt enkelt något som jagats så lång tid i denna värld att det är sjukt åt det.

För mig finns det bara ett folk det är det svenska folket oavsett vem man är har man rätt att yttra sig då vi har en demokrati.

Är det de du vill höra Linnea?

Måste finnas mer land man kan bruka och erbjuda samerna undertiden brytning förse går strukturera om. De är trotts allt svenskar hade jag bott närmare hade de kunnat ha renar hos mig för flytta gruvan till under mig kan man bara önska det är inte direkt genomförbart. (Om kvaliteten och mängden av malm finns där vill säga annars bör det inte bli en gruva alls.)


Ps. En lag i Sverige förbjuder mig från att ta mitt eget liv. Är inte det rent hyckleri då man indirekt inte har ett värde, då man  kategorisera upp folket som bor i landet. Invandrare, Svenskar, Samer och här är vi i en dispyt om lite land som kommer gynna vårat sociala skyddsnät ett av de saker vi ALLA kämpat för att bygga upp. Kan vi inte koexistera kommer vi aldrig kunna hålla uppe det system som idag försämras för varje år.


Mvh Dennis