Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!
Kontakta namninsamlingens skapare
Jag har träffat flyktingar från bl a Afghanistan sedan tidigt 2000-tal och tagit del av deras upplevelser. Det dom har varit med om, kan de flesta svenskar inte föreställa sig ens i sin vildaste fantasi. I delar av Afghanistan upprepas vidrigheterna fortfarande och "mina " barn/ungdomar som ibland fått sin ålder godtyckligt uppskriven, fruktar för sina liv om dom tvingas återvända. Något ordnat mottagande eller skydd från samhällets sida existerar inte. Inte heller finns familj eller annat att återvända till. Mycket skulle kunna sägas men det verkar obestridligt att kunskapen ( och viljan ?) hos svenska myndigheter/beslutsfattare har mycket stora brister.
Hej ! Jag kom till Sverige på december 2014 då var jag 17 år men på mars 2015 migrationsvarket skrivit att du är 18 år och på första juni 2015 fick avslag och sista avslag fick på 18:de oktober 2016 och migrationsverket ska säga att du få tillbaka till ditt hemland snart ! Men vart ska hazarana ta vägen ? Jag kan inte förstå att Sverige regeringen ska skicka oss till krig då talibanerna och IS och al-qaeda finns I Afghanistan . #stoppa_utvisningarna_av_afghanska_ungdomar
Och Kärlek
Jag är lärare i SvA på högstadiet. Självklart är jag emot utvisning ( nu eller då de fyllt 18) av mina elever. Afghanistan är världens fjärde farligaste land. Och när de internationella trupperna drar sig tillbaka vinner talibanerna mark igen. Det är omänskligt att skicka tillbaka dessa motiverade och strävsamma elever dit.
Det är ett vansinnigt svek mot ett redan utsatt folk vilket strider mot mänskliga rättigheter mot rasism och förföljelse. Sverige har ratificerat FN barnkonvention vilket Sverige som nation inte kan stå för vid denna handling