Rädda Hammarö kulturskola - innan musiken tystnar
Kontakta namninsamlingens skapare
Evigt tacksam för det stöd och uppbackning som kulturskolan gav mig i mina tidigare år.
Hälsningar
Jonas Haltia
Trumpetare i Oslo Filharmoniske orkester
Försteamanuensis i trumpet vid Norges Musikkhøgskole
Alla pengar kommuner lägger på detta sparas in mångfallt på vad som ev får läggas ut senare, om ungdomar hamnar snett och börjar förstöra el börjar med droger ist.
lycka till!!!
För att dumhet, tro/tyckande och okunskap inte ska få styra över vetenskap och faktisk kunskap.
Musik har en så otroligt mycket större roll och ett djupare samt bredare inflytande i/på ett samhälle än bara "en trevlig stund" eller "underhållning".
Den som inte är införstådd i hjärnans utveckling i samband med musikutövning bör fråntas allt ansvar vad gäller beslutsfattande som rör kultur.
Jag går själv på Hammarö Kulturskola och har gjort det under många år. Mitt instrument är ett av de som riskerar att försvinna vilket känns hemskt! Både eftersom jag inte kommer kunna fortsätta spela och även då alla de som är några år yngre än mig aldrig kommer kunna välja att lära sig spela världens bästa instrument!!
Jag har varit glad och stolt att jag är från Skoghall men detta får mig att börja skämmas en aning å kommunens vägnar. Detta är ett idiotiskt förslag som går stick i stäv med all forskning som närmast enhälligt visar på ett tydligt samband mellan kulturutövande och t.ex. studieresultat. Ta inte denna möjlighet ifrån barnen och ungdomarna, alla är inte intresserade av sport och idrott. Detta förslag ger en mycket kortsiktig lösning på ett problem men ger svåra långsiktiga konsekvenser för kulturen och därmed hela samhället. För allas bästa bör detta förslag läggas där det hör hemma (i papperskorgen) och sedan aldrig någonsin tas i beaktande igen.
Stefan Magnusson
Kulturskolelärare på Gotland.
Att dra ner på kultur är bara dumt!
| This discussion has been closed. |