FyrverkeriBegränsningar
Kontakta namninsamlingens skapare
Dessa raketer som ställer till så mycket bekymmer både för människor och djur. I staden där jag bor skjuts det från kanten av en stor fågelsjö. Man undrar hur de tänker där.... har sett fåglarna flyga i panik och skrika... då börjar man fundera om alla pjäserna finns i lådan hos de styrande
Bestämda platser och tider tycker jag är ett rimligt krav!!
This comment has been removed by the person who wrote it.
Jag vill spela hög musik i parken, kunna köra bil hur snabbt jag vill, gå naken som jag föddes. Men det finns vissa som tror de vet bättre än mig, och i vissa fall måste vi kompromissa. Men med fyrverkerier är det ingen som frågar mig!?
Tycker att sprängämnes inspektionen borde ingripa mot all försäljning i livs och andra affärer som inte har nödig kännedom om explosiva ting.Har själv sprängkort,men skulle jag någon gång bryta av en tiondels gubbe dynamit och glömma den i fickan,så den följer med mig hem.Jag får om detta uppdagas fängelse.Då är dynamit o trotyl flegmatiserad och kan inte antändas förutom speciell tändhatt.Det går till och med att skjuta med gevär med spårljus på dynamit och de mesta sprängämnena utan att de antänds.
Men i en livsmedel butik kan de stå och sälja högexplosivt svartkrut,som kan totalt väga flera tiotals kilo.Hur kan sprängämnes inspektionen tillåta detta,till min stora förvåning.Det räcker med en gnista för att svartkrutet skall smälla.Tänk då om,hur många personer skulle bli skadade i en affär,om det blev våda avfyrning.
Nej förbjud allt vad pyrotekniska medel som säljs till privatpersoner utan kvalificerad utbildning, utan till fyrverkeri mästare.Jag har på orten där jag bor,samtalet med de butiker som sålde fyrverkeri och kommit fram till skadligheterna och faran,så nu säljs inget i vår ort.Men andra vill tjäna pengar på skiten,så det går inte att helt stoppa det tydligen.
Det åks istället flera mil för fyrverkerierna som är mycket lömska och farliga,speciellt när de hanteras av onyktra personer.Hade själv en hund jag fick ge starka ångest dämpande tabletter typ alprozalam i 0,5 mg doser villket är mycket.1 mg hjälper personer med svårartad panikångest.
Re:
#2116: - Det lustiga är,jag bor i en invandrar tät ort och de är invandrande barn som smäller mest,svara på det någon.
Stoppa försäljningen av allt som smäller (fyrverkerier, smällare, raketer, "tårtor" osv) till privatpersoner!
Kommunen kan istället sköta smällandet!
Dels får barn och ungdommar för lätt tag på dessa smällande vapen (Ja, jag anser att det är vapen då man kan skada andra samt sig själv något fruktansvärt med detta) och folk visar ingen hänsyn för grannar eller boende i områdena.
För att inte tala om alla berusade personer som tycker att dom minsann ska skjuta raketer!
Där jag bor har vi blivit terroriserade av ungdomsgäng som smällt sedan slutet på november. Varje kväll smäller det för fullt och gör fortfarande, trotts att nyår är över. Dessa ungdommar skjuter på människor, djur, barn, mot husen ja till och med mot VARANDRA osv. Det är OACCEPTABELT!!!!
Dessutom ser det så fruktansvärt hemskt ut dagarna efter, då INGEN av dessa individer som skjuter raketer har hyfs nog att plocka undan sitt skräp efter sig! I flera månader ligger dessa avskjutna hyllsor kvar, som en påminelse om denna terror som pågår.
Nej privatpersoner kan inte hantera detta! Stoppa försäljningen och låt några proffs sköta smällandet istället, då kan vi avnjuta fyrverkerier på säkra avstånd och under kontrollerade förhållanden. Och inga människor eller djur behöver skadas, och våra gator slipper se ut som kriksfält i flera månader efter.
Vi räddar där igenom miljön, våra egna liv, våra medmänniskors liv, våra djurs liv samt att vi alla får det trevligt!
Och jag vill även tillägga att jag verkligen tycker synd om personerna som skall upp och jobba tidig morgon och inte får många om ens några timmars sömn på grund av dessa terrorister.
| This discussion has been closed. |
Skjuter raketer efter varandra och in i folkmassor,för att dom är berusade och idioter!